woensdag 9 september 2009

JNM nodigt uit

Op 10 oktober 2009 komen de jongeren van de JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) op straat om actiegewijs de Vlaamse Regering duidelijk te maken dat zij niet opgezet zijn met de plannen om de Brusselse Ring te verbreden.

JNM plaatst samen met andere milieubewegingen de nodige vraagtekens bij dit project! Met een verbluffende actie ondersteunt JNM ‘t manifest op openruimte-ademruimte en geeft jou de kans hetzelfde te doen.

Afspraak zaterdag 10 oktober, 13u, station Vilvoorde. Meer info: klik hier eens.

woensdag 2 september 2009

Carpoolen is ongezond ?!

Isoleer afdelingen met mensen die onmisbaar zijn. Neem alleen een kopje koffie aan van een collega als hij eerst zijn handen heeft gewassen. Adviseer je personeel dringend voor het woon-werkverkeer het openbaar vervoer te vermijden en in plaats daarvan te kiezen voor het isolement van de auto of de fiets... De Nederlandse ArboUnie heeft duidelijk een aantal vrolijke jongens in dienst. “Wie kiest voor vrijwillige quarantaine, loopt minder risico.” Nogal wiedes, geeft het Nederlandse Algemeen Dagblad aan. Ze geven meteen mee dat de aanbevelingen over de Mexicaanse griep zo talrijk dat geen zinnig mens zich daaraan kan houden, en dat de jongste adviezen van de ArboUnie – zie hoger - aan bedrijven van weinig realisme getuigen.

Omdat mensen in het openbaar vervoer dicht op elkaar zitten is de kans op besmetting groter, wat ook geldt voor carpoolen. De Mexicaanse griep versus duurzame mobiliteit? Het virus doet me tot op heden vooral denken aan de millenniumbug. Eind jaren negentig ontstond er grote onrust in de informatie- en communicatietechnologie over de millenniumbug. Onze technologie en de programma’s zouden de eeuwwisseling wellicht niet halen. Hoewel een en ander groots in het nieuws is geweest, heeft de millenniumbug uiteindelijk veel minder problemen veroorzaakt dan vooraf werd gevreesd. Zal het met het Mexicaanse griepvirus dezelfde richting op gaan?

Wat een tip toch ook: iedereen alleen in de auto???? Een zeer gezond advies want luchtvervuiling en files blaken van gezondheid, dat weet iedereen. Ook aan te raden is dat de collega’s op het werk minstens moeten op 3 meter afstand blijven, tijdens vergaderingen mag 2.5 meter. We laten de kinderen thuis van school (veel te gevaarlijk) en winkelen doen we uitsluitend online via een besteldienst (de waren koken we minstens twee uur af alvorens ze te gebruiken). Een avondje op café of bioscoop is strikt verboden. De frituur kan u ook best achterwege laten, daar zitten in Vlaanderen althans ook altijd teveel mensen bij elkaar.

Aan de andere kant, zo hebt u meer tijd voor dat gezonde fietsen. Of kan en mag u zelfs thuiswerken. Is dat niet reuze aardig van die Mexicaanse griep? Op uw gezondheid!

dinsdag 1 september 2009

Met de auto naar school?

Het nieuwe schooljaar is vandaag begonnen. Het verkeer wordt weer een stuk drukker en het verkeersinfarct tijdens de spits is grotendeels te wijten aan het woon-schoolverkeer (een kwart van het spitsverkeer is schoolverkeer).

Touring vraagt daarom de ouders extra voorzichtig te zijn en de verkeersregels te respecteren. Sterker nog: ouders die hun kinderen met de auto brengen zijn vaak de oorzaak van het onveiligheidsgevoel aan de schoolpoort. Komimo sluit zich aan bij de tips van Touring en staat helemaal achter de vraag om ook alternatieve vervoermiddelen te overwegen om met de kinderen naar school te gaan.

De cijfers die Touring geeft lijken niet helemaal te kloppen. Dat er (te) veel kinderen met de auto naar school gebracht worden, klopt natuurlijk. 85% is echter veel meer dan blijkt uit andere onderzoeken: 30,7 % volgens het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen 2000-2001 en 27,58 % volgens een studie van het Instituut voor Mobiliteit van de universiteit Hasselt in opdracht van de Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid (2006), uitgevoerd bij 10-13 jarigen. Een studie van de Voetgangersbeweging vzw uit 2009 bij lagere scholen geeft een meer realistische kijk op de cijfers. Bij goed weer komt 44% van de kinderen met de auto naar school en 59% bij regenweer. Veel hangt natuurlijk af van de leeftijd van de kinderen die bevraagd werden. Hoe ouder de leerlingen, hoe zelfstandiger ze zijn en hoe meer belang ze hechten aan hun autonomie.

Een belangrijke rol is weggelegd voor de ouders, zij kunnen hun kinderen leren om op een veilige manier zelfstandig naar school te gaan.

Ook scholen kunnen hun steentje bijdragen! Op 22 september nemen alvast meer dan 350 basisscholen deel aan de 2e editie van de Strapdag, een actie in het kader van de Aardig-op-weg-week. De Strapdag (Stap- en Trapdag) is een autoluwe schooldag. De schoolomgeving wordt voor de gelegenheid verkeersvrij gehouden en er worden allerlei geanimeerde activiteiten gepland voor de leerlingen en leerkrachten die te voet of met de fiets naar school komen. Meer info over de Strapddag op www.aardig-op-weg-week.be.

Miguel Vertriest
Beleidsmedewerker Komimo

Komimo is de Vlaamse koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen. De leden van Komimo zijn Autopia, Bond Beter Leefmilieu, BTTB, Fietsersbond, Mobiel 21, Taxistop, Trage Wegen & Voetgangersbeweging.

donderdag 20 augustus 2009

Zeg, ZIET ge mij wel graag?

Nee, u hoeft me niet te bestoken met e-mails omtrent deze interessante vraag. Ik haalde even een stukje aan uit de nieuwe Zeppe & Zikki avonturen. Naast hun eigen programma over verkeersveiligheid bij VTM, krijgen Zeppe & Zikki nu ook hun eigen song. De zebra en schildpad doken met Urbanus en Regi de studio in. Vanaf vandaag start dan ook de campagne en kan je Levenslijn steunen door de Zeppe & Zikki song te kopen. Online kan dat via Levenslijn.be maar je kan ook terecht in de winkels van Fun en natuurlijk in de platenzaken. De opbrengst gaat naar het Levenslijn – Kinderfonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

De essentie van de actie is dat we in het verkeer rekening met elkaar moeten houden. Zwakke of sterke weggebruiker, dat doet er niet toe. Zorg voor jezelf en zorg ook voor de ander. Zo kunnen we al heel wat ongevallen vermijden en dat is nodig want elk jaar vallen nog te veel jonge verkeersslachtoffers: 8691 lichtgewonden, 781 zwaargewonden en 76 doden. Dat is de trieste balans bij de minderjarigen. Bij het nummer hoort ook een videoclip waarin Zeppe & Zikki samen met andere weggebruikers dansen rond een zebrapad. In de choreografie werden de basisregels om een zebrapad over te steken geïntegreerd. Je kan de videoclip bekijken via levenslijn.be en zeppezikki.be

dinsdag 11 augustus 2009

ECO-polis

Nog enkele maanden en het DuLoMi-project (Duurzaam Lokaal Milieubeleid) Ecopolis-Vlaanderen loopt ten einde. Maar voor u kan het nog steeds een begin zijn: de doe-wijzer voor ECO-polis is een instrument dat een ontwerper of gemeente kan gebruiken om de principes van ECO-polis toe te passen bij ruimtelijke planning.

Waarom? Omdat Vlaanderen versnipperd is, omdat onze ecologische voetafdruk te groot is, omdat er waterproblemen zijn, omdat we teveel energie verbruiken, omdat we te veel afval produceren, omdat er te veel verkeer is, omdat er te weinig groen is, omdat de maatschappij verzuurd is… Maar ook omdat we net zoals het Vlaams Instituut voor Bio-Ecologisch bouwen en wonen vzw) geloven in verandering, omdat een meer ecologische en sociale ruimtelijke planning een verschil kan maken.

In een ECO-polisproject hangt alles samen uiteraard, maar soms moet je dingen uit elkaar rafelen om te werk te gaan. De thema’s optimalisatie van de ruimte, vitaliteit en veiligheid, bereikbaarheid en toegankelijkheid alsook comfort en gezondheid vinden wij het interessantste vanuit mobiliteitsoogpunt. Lees er meer over op www.ecopolisvlaanderen.be.

Wie nog geen zin heeft in doen, die kan een kijkje nemen bij de voorbeeldprojecten. Dit zijn projecten waar de drie pijlers, namelijk ‘verantwoordelijke steden en dorpen’, ‘levende steden en dorpen’ en de ‘participerende steden en dorpen’ te vinden zijn. Duurzame planning vraagt om een geïntegreerde benadering. Hoe moeilijk en complex het ook is, praktijkvoorbeelden getuigen dat het kan.

maandag 10 augustus 2009

Rijden, bellen of prutsen?

Al sinds 2000 geldt in ons land een verbod om al rijdend te bellen met de telefoon in de hand. Een op de drie automobilisten belt echter nog steeds achter het stuur met de gsm in de hand. Zo bleek uit een enquête van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. Wie achter het stuurt belt met zijn gsm in de hand loopt 75 procent meer kans op een ongeval dan wie dat niet doet. Bestuurders die bellen tijdens het rijden merken zwakke weggebruikers en verkeersborden minder snel op, hun reactietijden worden ook trager. Handsfree bellen is amper minder gevaarlijk. Prutsen met de GPS blijkt ook heel wat ongelukken te veroorzaken.

De Nederlandse politie overweegt daarom om het gebruik van de gps tijdens een rit strafbaar maken. In Nederland bepaalde de wet dat automobilisten alles moeten doen om hun auto goed te besturen, maar in 1991 werd die geschrapt omdat de politici hem te betuttelend vonden. Bestuurders moesten zelf maar weten wat veilig rijgedrag was. Vandaag blijkt dat ze het niet weten en wil men die wet terug. Mensen die zelf maar moeten beslissen maken immers niet alleen diverse keuzes, ze maken ook verkeerde keuzes.

In ons land is rijdend de gps bedienen al langer strafbaar omdat artikel 8.3 van de wegcode bepaalt dat elke bestuurder in staat moet zijn om te sturen en dus te allen tijde zijn voertuig in de hand moet hebben. Voor het mobiel bellen heeft de wetgever echter een expliciet verbod ingesteld. Maar het bedienen van de GPS of de radio, het wisselen van een cd, het eten van een broodje, het aansteken van een sigaret... leiden allemaal af van de rijtaak.

Een volledig verbod lijkt soms wenselijk want elk ongeval is er een teveel. Maar waar ligt de grens? Misschien zou een volledig verbod voor bellen achter het stuur duidelijker zijn. Maar wat dan met al die andere afleidende handelingen? Van alle mogelijke afleidingsbronnen in de wagen is de gsm alleszins met voorsprong de gevaarlijkste, zelfs al gebeurt dit handenvrij...


Met de nieuwe campagne 'Rijden is niet bellen' wil het BIVV bestuurders sensibiliseren. De nieuwe campagne loopt van 27 juli tot 23 augustus. De boodschap is duidelijk: "het is beter om helemaal niet te bellen achter het stuur". Als u niet belt zal ik geen cd wisselen, zullen we dat afspreken?

Voor de volledigheid, beestuurders die rijden en bellen: vertragen plots als zij een oproep ontvangen of zelf iemand opbellen; vertonen een aarzelend, onaangepast rijgedrag: de auto wijkt af van zijn traject en kan zelfs op een andere rijstrook belanden; zien 4 op 10 verkeersborden over het hoofd (1 op 4 met een handenvrije kit); geven in 1 op 4 gevallen geen voorrang (iets minder dan 1 op 10 met een handenvrije kit); houden zelden rekening met zwakke weggebruikers of vertonen onaangepast rijgedrag in hun aanwezigheid (bijvoorbeeld versnellen in plaats van remmen om overstekende voetgangers te vermijden); vertonen een langere reactietijd (0,3 tot 0,7 seconde langer dan normaal) maar remmen krachtiger als er een obstakel opduikt; niettemin vergroot hun totale stopafstand. Dit alles heeft als gevolg dat mobiel bellen het risico op een ongeval met 75% doet toenemen bij telefoneren met de gsm in de hand en met 24 % bij handenvrij bellen, aldus een studie van de KU Leuven (bron: persbericht BIVV 30 juli 2009).

donderdag 6 augustus 2009

Fietstaxi! Hier graag!

Na het gratis busvervoer krijgt Hasselt nu ook de gratis fietstaxi. De overdekte fietstaxi is een initiatief van de vzw Basis en is bedoeld om Hasselt als dé Limburgse fietsstad te promoten. De fietstaxi zal in hoofdzaak ingezet worden voor korte verplaatsingen en kan per rit twee mensen vervoeren. Mindervaliden en mensen die moeilijk te been zijn, krijgen voorrang. Op marktdagen (dinsdag en vrijdag) en op zaterdag zal er de komende twee maanden een test zijn van de gratis fietstaxi. Na twee maanden wordt bekeken of de fietstaxi een succes is en eventueel ook op andere dagen kan worden ingezet. Het project kost 3.000 euro.

Al is Hasselt niet de eerste Vlaamse stad die de fietstaxi doet rijden. Om de campagne ‘Met Belgerinkel naar de Winkel’ nog wat extra kleur bij te zetten, voorzag de stad Oostende in mei dit jaar een taxifiets. Eerder bleek dat er deze zomer dan weer géén fietstaxi's in Brussel zouden rondrijden. Vorig jaar reden nog acht fietstaxi's van Belgocyclo rond in het Brusselse centrum. De hoofdstad was daarmee de enige Belgische stad die de hele zomer een permanente fietstaxidienst had. Misschien zorgt de klimaatopwarming ervoor dat de markt voor fietstaxi's in de toekomst gunstiger zal zijn?

dinsdag 4 augustus 2009

Dans mee voor het klimaat

Deze dagen zal u het dankzij de aangekondigde hittegolf wellicht warm genoeg hebben. Maar wie weet bent u eind augustus wel wat meer te vinden voor een actieve dag. Hebben we daar een tip voor u zeg!

Op zaterdag 29 augustus vanaf 14u op “t Klein Strand” in Oostende, nemen Nic Balthazar en de Klimaatcoalitie “The Big Ask again” clip op. Met een wervelende danschoreografie willen we politici de hitte doen voelen van een massa mensen, die allemaal willen dat politici actie ondernemen om het klimaat en onze toekomst te redden !

Kom dus zeker af. De clip zal dan de wereld rondgaan, om van politici over de hele wereld hetzelfde te eisen : Act Now ! Dat is geen moment te vroeg want op 29 augustus zijn we ongeveer 100 dagen verwijderd van de VN klimaattop in Kopenhagen, waar wereldleiders voor een opvolger van Kyoto moeten zorgen. Het is nu of nooit! Samen zullen we aan politici duidelijk maken dat mislukken in Kopenhagen geen optie is !

De dans – een choreografie van Les Balets C de la B en Koen Augustijnen - zal worden aangevuurd door ondermeer Buscemi, Luc Devos, Lady Linn, en Muriëlle Scherre. Weervrouwen Jill Peeters en Sabine Hagedoren zorgen voor het goede weer . Al hoeft dat die dag misschien niet echt een hittegolf te zijn. Schoon volk verzekerd dus, maar vooral jij mag niet ontbreken!

Het Klein strand van Oostende ligt vlakbij het spoorweg- en tramstation van Oostende. Je kan gerust komen met een kleine ecologische voetafdruk: met trein, tram, fiets of bus.

Oefen alvast je beste been en neem een kijkje op www.thebigaskagain.be voor meer en praktische info.

maandag 8 juni 2009

Verkiezingen zijn altijd een verrassing.

Verkiezingen zijn altijd een verrassing. Na het lezen van de verschillende standpunten omtrent mobiliteit kunnen we alleen maar hopen dat de partijen die nu aan zet zijn er snel zullen uitkomen. Met het Vlaanderen in Actie plan liggen er zeker al een aantal duidelijke keuzes op tafel waar de partijen mee aan de slag kunnen.

De totaalaanpak waarin CD&V en N-VA zich lijken te vinden, kan helaas geen ‘en-en verhaal’ worden. Er zullen keuzes moeten gemaakt worden. Vlaanderen smeekt nu al om meer ruimte. Bovendien is het aanleggen van nieuwe wegen en dus meer beton, zelden of nooit een echte oplossing. Betere wegen, jazeker. Meer wegen, neen dank u.

De keuze die zich opdringt, is een keuze voor een groene, sociale en economisch werkbare mobiliteit, ongeacht wie nu uiteindelijk de coalitie zal uitmaken. Een groen mobiliteitsbeleid kiest voor duurzame alternatieven en laat zich daarbij leiden door het STOP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer, privé-vervoer). Een sociaal mobiliteitsbeleid is er een waardoor iedereen mobiel kan en mag zijn. Ook mensen in armoede, mensen met een handicap en kortgeschoolden. Uiteraard moet er ook rekening gehouden worden met de economische realiteit. Maar dan graag in balans met het voorgaande.

Een groen, sociaal en economisch efficiënt mobiliteitsbeleid. Dat is wat Mobiel 21 bepleit. Nu onze politici nog.
Elke Bossaert & Jan Christiaens

woensdag 15 april 2009

MP3 in het verkeer?

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) onderzoekt welk effect MP3-gebruik heeft op fietsers en voetgangers. Eerst was de berichtgeving dat de opdracht inhield het nut van een verbod te onderzoeken. Wat later klonk dat een verbod op MP3-spelers voor voetgangers en fietsers niet onmiddellijk in de maak leek te zijn. Maar dat mogelijke initiatieven onderzocht moeten worden aan de hand van de resultaten van de studie.

Een prachtig initiatief, want in tijden van crisis gun ik werkzekerheid voor de collega’s bij het BIVV. Het is bovendien een feit dat er wel al eens ongelukken gebeuren met jongeren en ex-jongeren die door te luide muziek onvoldoende geconcentreerd bezig met het verkeer. Dat zijn stuk voor stuk tragische verhalen voor de betrokkenen en voor wie net als ik niet wil aanvaarden dat ongevallen de prijs zijn die we voor mobiliteit moeten betalen. In dit geval gaat het over ongevallen te voet of op de fiets. Maar waarom geen gebruik maken van de Nederlandse ervaringen en studies. Ik verwijs graag naar de “Wat zijn de risico’s van mobiel bellen op de fiets?” van 2006 waarin de conclusie duidelijk is: 1) de uitvoering van de verkeerstaak zal verslechteren en 2) de interferentie met de verkeersstaak zal leiden tot een beperkte toename van het aantal verkeersdoden.

Let wel: deze toename zou kleiner zijn dan bij mobiel bellen tijdens autorijden. Want de ongevallen zijn ook bij automobilisten die achter het stuur zitten met hun muziek te luid of met de concentratie op een gesprek. Vorig jaar wezen studies uit dat het hands-free gsm-gebruik quasi net zo gevaarlijk is als een gewone gsm in de hand. Het verstoort de rijtaak immers te sterk. Beste staatssecretaris: die gevolgen zijn groter, die studie is er al, welke mogelijke initiatieven zijn er daarop gekomen?

Bij mijn weten nog geen. Nochtans is het verhaal voor de mp3 gebruikers duidelijk. Op basis van het hoger vermelde onderzoek uit 2006 kwamen deze aanbevelingen: 1) een verbod op handheld bellen tijdens het fietsen zal beperkt effectief zijn en het mobiele bellen tijdens fietsen maar beperkt terugdringen terwijl de handhaving erg duur zal zijn (effectieve en betaalbare maatregelen lijken niet voorhanden en 2) extra aandacht wordt gevraagd voor ‘risicoherkenning’ in de verkeerseducatie. Vervang bellen door MP3-gebruik en de studie is af.

Welke initiatieven dan? Wel, Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) roept op dat er aandacht wordt geschonken aan het gevaar van te luide mp3-spelers in het verkeer. Daarom starten ze een campagne om fietsers, voetgangers en motorrijders wakker te schudden. Bewustwording en risicoherkenning dus. Zij hebben daar geen (nieuwe) studie voor nodig. Ik stel voor het BIVV de middelen van de studie mag inzetten om ook die bewustwording te ondersteunen. Liefst ineens ook voor de telefonerende bestuurders van gemotoriseerd verkeer. Niet langer laten liggen, doen!

woensdag 4 maart 2009

Het einde van Vélib in Parijs?

Het fietsverhuursysteem Vélib in Parijs staat gekend als een van de succesverhalen. Tegen eind 2007, een half jaar na de start, waren er al 20.600 fietsen en 1.451 stations. Ondertussen zijn er 42 miljoen gebruikers gepasseerd en trapt elke fiets 10.000 km per jaar. Een flink deel van de Vlamingen heeft een auto staan die geeneens zoveel kilometer per jaar doet!

Maar JDDelvaux, die instaat voor de fietsen in Parijs, gaf recent aan dat het project niet langer houdbaar zou zijn omwille van diefstal en vandalisme. Rond de 7.000 fietsen zouden al verdwenen zijn. Bovendien zijn er voorbeelden te vinden waarbij de fietsen gebruikt worden op BMX parcours of in een afdaling van Montmartre. De video’s zijn te vinden op youtube. Extreem inderdaad. Mmaar het blijft de vraag of dit schering en inslag is, dan wel het verhaal van 2 fietsen op een totaal van 20.000.



JCDecaux klaagde aan dat de stad al het huurgeld kon ontvangen - naar verluidt 20 miljoen euro in het eerste jaar - terwijl zij alle kosten droegen. Men was wel even vergeten dat JDDelvaux zelf in ruil voor het Vélibsysteem 1.600 advertentieplaatsen in de stad kreeg, waarvan het reclamebureau de inkomsten niet publiek maakt. Boze tongen zeggen dan ook dat het bureau onder het contract met de stad wil omwille van de financiële crisis. Ze zeggen ook dat de cijfers rond vandalisme en diefstal hoog lijken, maar als je nagaat dat het gaat over 15 diefstallen per dag op een dagelijks gebruik van 80.000 het toch best meevalt.

Dat het winstgevend moet zijn, blijkt toch ook in eigen land: voor het opzetten van een grootschalig fietsverhuursysteem in het Brussels Gewest waren zowel JCDecaux (die beheert al het fietsverhuursysteem CycloCity in Brussel-stad) en een consortium tussen de Brusselse openbaar vervoermaatschappij MIVB, de NMBS-Holding en het Franse Transdev van de partij (waar in onderaanneming nog Clear Channel zou bijkomen). En dat terwijl CycloCity Brussel met moeit een succes te nomen is (te weinig fietsen, te weinig verhuurplaatsen). De financiering van het project zou met inkomsten uit reclame (op de fietsen, de stallingen) gedekt moeten worden. Dat zou voor het Brussels Gewest over drie tot vier miljoen euro gaan (bron bedragen: DS 16/09/2008). Rekent u maar even uit over hoeveel het dan in Parijs gaat… Reclamejongens kunnen nu eenmaal goed verkopen, toch?!

Bron fotootje: http://www.blogencommun.fr/images/velib_casse.JPG

maandag 23 februari 2009

Verenigingen voor Verkeersveiligheid


65.000 en meer verkeersslachtoffers op de Vlaamse wegen in 2008. Verkeersveiligheid is en blijft een maatschappelijke uitdaging waar ook verenigingen iets aan kunnen doen. Via de oproep ‘Verenigingen Voor Verkeersveiligheid’ wil de Verenigde Verenigingen, waarvan Mobiel 21 ook lid is, verkeersveiligheidprojecten van verenigingen uit Vlaanderen stimuleren. Zowel kleinere acties, grotere projecten als processen komen in aanmerking voor financiële steun.

Wil je met jouw vereniging werken aan verkeersveiligheid, aarzel dan niet om te reageren. Veiligheid in het verkeer is en blijft een uitdaging voor ons allen!

De projectoproep richt zich tot alle verenigingen (feitelijke verenigingen en vzw’s) in Vlaanderen en Brussel. Of je nu actief bent binnen een jeugdbeweging, een vrouwenvereniging, een vakbondsafdeling, een sportclub, een milieuactiegroep, een wijkcomité, een buurtvereniging, als je je met jouw vereniging wil engageren voor een veiliger verkeer, kan je een project indienen.

Meer info en het kandidaatsformulier vind je elektronisch op de website www.deverenigdeverenigingen.be. Vul dit kandidaatsformulier in en stuur het voor 10 maart 2009.

vrijdag 20 februari 2009

Het mag in Duitsland…

”Honderzestig kilometer per uur op de snelweg is geen onaangepaste snelheid, want in Duitsland mag het ook", zo schreef blijkbaar een Hasselste politierechter in een vonnis over een dodelijk ongeval. Dat meldt Het Laatste Nieuws op vrijdag. Bij het dodelijke ongeval, in december 2007, reed de beschonken beklaagde met minstens 160 km/u achterop het slachtoffer in. De snelheid kon best, zo vond de politierechter, omdat er verder geen verkeer in de buurt was. "Het enkele feit dat de beklaagde zijn voertuig bestuurde met een snelheid van minstens 160 km/u levert niet het bewijs dat hij zijn voertuig bestuurde met een aan de concrete verkeerssituatie onaangepaste snelheid", zo zou in het vonnis staan. Omdat de rechter de hoge snelheid geen probleem vond, achtte hij het slachtoffer voor twee derde schuldig aan het ongeval.

Wel, ik ben er niet altijd blij mee, maar op momenten als deze heeft het een voordeel: ik heb nogal en zittend beroep. Kwestie van meteen in de goede positie te zitten bij zulk nieuws is dat een voordeel dat kan tellen. Komaan zeg, de richtlijn dat men een voertuig moet besturen met een aan de concrete verkeerssituatie aangepaste snelheid is toch geen opstapje naar sneller rijden voor wie (denkt dat hij of zij) het kan?

Ten eerste is het volgens mij nog steeds een overtreding om dronken achter het stuur te zitten. Toegegeven, het is niet duidelijk of de beschreven toestand van beschonken zijn de grens bereikte bij de bestuurder in kwestie (vanaf een alcoholconcentratie in je adem van 0,22 mg/l UAL (0,5‰ in je bloed) ben je strafbaar als je een voertuig bestuurt).

Maar ten tweede is er zoiets als een ontwerpsnelheid: de snelheid waarop een weg wordt ontworpen. Met de ontwerpsnelheid worden parameters als minimum boogstraal, remafstand, ed. bepaald. Wat was de ontwerpsnelheid op deze baan vraag ik me dan af. Want het kan zijn dat die ervoor zorgt dat ongewenst snel gedrag zich manifesteert. Maar iedereen die al eens door Duitsland gereden is heeft, weet wellicht dat de autosnelwegen er geen kopie zijn van de Belgische.

Maar ten derde, en vooral: het is volgens mij evenzeer nog steeds een overtreding om zich niet aan de maximumsnelheid te houden. Of gaan we tegenwoordig al onze wetten vergelijken met andere landen en dan maar degene toepassen die op dat moment het tofst lijkt? Omdat het daar mag…

Een gevaarlijk precedent zeg ik u. En een redenering die ik met de beste wil niet kan begrijpen.

woensdag 11 februari 2009

Sustainable Energy Europe Award 2009

Mobiel 21 werd gisterenavond met het project ‘CONNECT, developing and disseminating excellent mobility management measures for young people’ uitgeroepen tot winnaar van de Sustainable Energy Europe Award 2009 (Prijs Duurzame Energie Europa 2009) in de categorie promotie, communicatie en educatie. CONNECT is een initiatief ter promotie van meer duurzaam mobiliteitsgedrag bij kinderen en jongeren in Europa. U leest er meer over op onze website, hier willen we u vooral mee laten genieten van de award .

maandag 26 januari 2009

Fiets 'm er in !

Mooi nieuws de laatste dagen voor bedrijfsfietsers. Vandaag gaf TNO interessante cijfers vrij: meer fietsen leidt tot lager ziekteverzuim en bespaart werkgevers 27 miljoen euro in Nederland! Werknemers die regelmatig naar hun werk fietsen, zijn minder vaak ziek. Zij verzuimen gemiddeld ruim één dag per jaar minder dan hun niet-fietsende collega’s. Als werkgevers in Nederland fietsen naar het werk extra stimuleren, kan hun dit 27 miljoen per jaar besparen. Nu is Vlaanderen wel wat kleiner dan Nederland, maar Vlaanderen fietst ook nog minder dan Nederland. Ook voor ons zijn er heel wat voordelen te halen dus !

Vorige week vrijdag gaf Minister van Financiën Didier Reynders aan het wetsvoorstel van sp.a-Kamerlid Dirk Van der Maelen dat bedrijfsfietsen fiscaal vrijstelt over te nemen. Zo kan de werkgever het fietsgebruik aanmoedigen en zijn werknemer een bedrijfsfiets aanbieden zonder dat die werknemer belastingen moet betalen op dit voordeel in natura. Dat is naast de bestaande maatregel dat werknemers die op de fiets naar het werk rijden tot 0,15 euro per afgelegde km kunnen krijgen. Dat bedrag ligt ondertussen al meer dan 10 jaar vast. Een wetsvoorstel om deze bijdrage te verhogen zou de kers op de taart zijn. Maar de voordelen zijn duidelijk: waar wacht u als werkgever of werknemer eigenlijk nog op?!

maandag 19 januari 2009

Mocht Barack een Vlaming zijn...

Het enthousiasme voor president-elect Obama is nooit gezien. Het doet ons Europeanen bijna geloven dat er echt verandering op til is. Bij mij geniet hij alvast het voordeel van de twijfel en bijgevolg ook alle steun.
Bij het lezen van volgende krantenkop: "Man fietst 5000 kilometer voor eedaflegging Obama", in De Morgen van 19/01 word ik al helemaal lyrisch. De man legde maar liefst 5000 kilometer af op 6 weken tijd en verloor daarbij vijf kilo. Verder kreeg hij te maken met veertig lekke banden, moest hij overnachten in een tentje en trotseerde hij zelfs een botsing met een jeep. Op de vraag waarom hij het allemaal deed antwoordde deze doorzetter laconiek: "Ik was geïnspireerd door de boodschap van verandering van Obama".
Mocht Barack een Vlaming zijn, zouden we dit soort taferelen hier dan ook mogen verwachten? Ik probeer me even voor te stellen wat dat zou worden.
Stel je voor: bij de eedaflegging van de nieuwe Vlaamse regering in juni, springen we allen op de fiets en gaat het richting Brussel. Vertrekkend vanuit Leuven of zelfs vanuit Gent, Antwerpen, of Hasselt is dat maar een fractie van de tocht die de dappere Amerikaan aflegde om zijn president te steunen. Of gaan wij Vlamingen zo ver niet?
Ik wil hier alvast een belofte doen. Als de nieuwe Vlaamse regering in haar regeerverklaring in duidelijke en klare bewoordingen werk belooft te maken van een duurzame mobiliteitscultuur in Vlaanderen, dan fiets ik hoogstpersoonlijk naar Brussel om hen daarvoor te feliciteren. U mag me daaraan houden.

woensdag 7 januari 2009

Wintertenen en wintertreinen

Koning Winter heerst, zoveel is duidelijk. In Diepenbeek werd naar het schijnt vannacht -20,7° C op de thermometer afgelezen! Dat zijn uitzonderlijke omstandigheden en dan kan er hier en daar al eens een probleem opduiken. Voetgangers, fietsers, autobestuurders en openbaar vervoer gebruikers ondervinden allemaal problemen. Wintertenen en schuifpartijen voor het langzaam verkeer en wie maandag in de sneeuw met de wagen ergens naartoe moest, mocht niet klagen over een half uur extra file. Wie vandaag en gisteren de wagen kon starten zonder problemen was bij de gelukkigen.

Het jaar start met vertraging en afgelaste treinen ook in bijzondere mineur voor vele spoorreizigers. De incidenten inzake treinverkeer zijn van diverse aard maar stapelen zich wel op: defecte treinen wegens vrieskou, beschadigde bovenleidingen, ongevallen, treinbestuurders die een rood licht negeren, … Wie stil staat, die staat stil. Wie vertraging heeft, die heeft vertraging. Wie zijn aansluiting mist, die mist die. Zo is dat nu eenmaal; maar of dat te wijten is aan een ongeval, een kapot treinstel of een roodlichtbestuurder, heeft een belangrijke invloed op de ervaring en houding van de reiziger. Informatie naar de reiziger toe is cruciaal: over oorzaken, toestanden en oplossingen. Net daar wringt het schoentje.

De informatie in de stations en op de website van de NMBS is soms erbarmelijk. Het is vooral intriest te noemen dat de klant en reiziger anno 2009 aan de radio of de online kranten gekluisterd moet zitten om enig nieuws te pakken te krijgen over het treinverkeer. Bij onze noorderburen kan je storingen volgen via RSS. Via NS Mobiel zie je actuele vertrektijden en verstoringen. Bovendien is er de 'sms mij bij verstoring'-service. De NMBS wil zich bij haar klanten verontschuldigen voor de ongemakken ten gevolge van het uitzonderlijke winterweer en “zal er alles aan doen om in de toekomst dergelijke incidenten zoveel mogelijk te vermijden”. INFRABEL belooft “betere informatieverstrekking aan de treinreizigers”. Allemaal goed en wel, maar dat deden ze ook reeds de voorbije jaren en echt veel merkt de klant daar vandaag temidden van de ellende nog niet van. Achter de schermen is men er wel mee bezig, maar de vruchten moeten te lang rijpen.

Het draait niet om mooie beloftes maar om eieren! We mogen hopen dat de arbeid die achter de schermen doorgaat dan ook snel zichtbaar wordt, al zal dat wellicht niet voor de prijsverhoging die volgende maand in voege zou treden zijn.