Koning Winter heerst, zoveel is duidelijk. In Diepenbeek werd naar het schijnt vannacht -20,7° C op de thermometer afgelezen! Dat zijn uitzonderlijke omstandigheden en dan kan er hier en daar al eens een probleem opduiken. Voetgangers, fietsers, autobestuurders en openbaar vervoer gebruikers ondervinden allemaal problemen. Wintertenen en schuifpartijen voor het langzaam verkeer en wie maandag in de sneeuw met de wagen ergens naartoe moest, mocht niet klagen over een half uur extra file. Wie vandaag en gisteren de wagen kon starten zonder problemen was bij de gelukkigen.
Het jaar start met vertraging en afgelaste treinen ook in bijzondere mineur voor vele spoorreizigers. De incidenten inzake treinverkeer zijn van diverse aard maar stapelen zich wel op: defecte treinen wegens vrieskou, beschadigde bovenleidingen, ongevallen, treinbestuurders die een rood licht negeren, … Wie stil staat, die staat stil. Wie vertraging heeft, die heeft vertraging. Wie zijn aansluiting mist, die mist die. Zo is dat nu eenmaal; maar of dat te wijten is aan een ongeval, een kapot treinstel of een roodlichtbestuurder, heeft een belangrijke invloed op de ervaring en houding van de reiziger. Informatie naar de reiziger toe is cruciaal: over oorzaken, toestanden en oplossingen. Net daar wringt het schoentje.
De informatie in de stations en op de website van de NMBS is soms erbarmelijk. Het is vooral intriest te noemen dat de klant en reiziger anno 2009 aan de radio of de online kranten gekluisterd moet zitten om enig nieuws te pakken te krijgen over het treinverkeer. Bij onze noorderburen kan je storingen volgen via RSS. Via NS Mobiel zie je actuele vertrektijden en verstoringen. Bovendien is er de 'sms mij bij verstoring'-service. De NMBS wil zich bij haar klanten verontschuldigen voor de ongemakken ten gevolge van het uitzonderlijke winterweer en “zal er alles aan doen om in de toekomst dergelijke incidenten zoveel mogelijk te vermijden”. INFRABEL belooft “betere informatieverstrekking aan de treinreizigers”. Allemaal goed en wel, maar dat deden ze ook reeds de voorbije jaren en echt veel merkt de klant daar vandaag temidden van de ellende nog niet van. Achter de schermen is men er wel mee bezig, maar de vruchten moeten te lang rijpen.
Het draait niet om mooie beloftes maar om eieren! We mogen hopen dat de arbeid die achter de schermen doorgaat dan ook snel zichtbaar wordt, al zal dat wellicht niet voor de prijsverhoging die volgende maand in voege zou treden zijn.
De informatie in de stations en op de website van de NMBS is soms erbarmelijk. Het is vooral intriest te noemen dat de klant en reiziger anno 2009 aan de radio of de online kranten gekluisterd moet zitten om enig nieuws te pakken te krijgen over het treinverkeer. Bij onze noorderburen kan je storingen volgen via RSS. Via NS Mobiel zie je actuele vertrektijden en verstoringen. Bovendien is er de 'sms mij bij verstoring'-service. De NMBS wil zich bij haar klanten verontschuldigen voor de ongemakken ten gevolge van het uitzonderlijke winterweer en “zal er alles aan doen om in de toekomst dergelijke incidenten zoveel mogelijk te vermijden”. INFRABEL belooft “betere informatieverstrekking aan de treinreizigers”. Allemaal goed en wel, maar dat deden ze ook reeds de voorbije jaren en echt veel merkt de klant daar vandaag temidden van de ellende nog niet van. Achter de schermen is men er wel mee bezig, maar de vruchten moeten te lang rijpen.
Het draait niet om mooie beloftes maar om eieren! We mogen hopen dat de arbeid die achter de schermen doorgaat dan ook snel zichtbaar wordt, al zal dat wellicht niet voor de prijsverhoging die volgende maand in voege zou treden zijn.