Lage-emissiezone bedreigt auto van
15.000 Antwerpenaren
Oude dieselwagens bedreigen de longen van 350.000 Antwerpenaren.
Het is maar langs welke zijde je het bekijkt. De Vlamingen
zijn erg goed in het steunen van acties tegen kanker, maar zodra er grondige
maatregelen genomen worden die een echte impact hebben op onze volksgezondheid,
dreigen we te steigeren en verwijten we de overheid regelzucht en het beknotten
van onze vrijheid.
Het klopt dat de kans bestaat dat deze maatregel een sociale
impact zal hebben. Maar geen maatregelen nemen heeft dat immers ook.
De gezondheidszorgen die we moeten verlenen aan alle burgers
die kampen met gevolgen van luchtverontreiniging kosten een veelvoud van de
opbrengst van Kom op Tegen Kanker. Vaak zijn het ook de armsten die het meest
te lijden hebben van ziektes en aan de andere kant hebben mensen die ziek zijn
ook meer kans om arm te worden, omdat ze bijvoorbeeld niet kunnen gaan werken.
De Stad Antwerpen doet dus eigenlijk niets anders dan het
aanpakken van luchtvervuiling, wat de gezondheid van veel Antwerpenaren ten
goede komt zoals duidelijk wordt in de studie van Transport & Mobility Leuven1 over dit project. Aanvullend is er ook de Ringland studie over luchtkwaliteit
uitgevoerd door het Vito2. Dat komt net vooral de sociaal
zwaksten ten goede. Een extra opsteker is dat hierdoor waarschijnlijk de kosten
voor gezondheidszorgen zullen dalen.
De vrijgekomen middelen uit de gezondheidszorg kunnen ingezet
worden voor begeleidende maatregelen. Deze maatregelen kunnen niet alleen
een alternatief bieden voor de mensen buiten Antwerpen die met hun wagen de
stad niet meer in zullen mogen, maar kunnen ook helpen bij het wegwerken van de
sociale impact van vervoersarmoede in en buiten Antwerpen.
Antwerpen is daarnaast niet de eerste stad om deze maatregel
te nemen. We hebben immers al: Milaan, Stockholm, London, Parijs. Antwerpen
speelt mee met de groten, zoals het hoort !
2 http://www.ringland.be/wp-content/uploads/2015/04/ringland-gezondheid.pdf