Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) onderzoekt welk effect MP3-gebruik heeft op fietsers en voetgangers. Eerst was de berichtgeving dat de opdracht inhield het nut van een verbod te onderzoeken. Wat later klonk dat een verbod op MP3-spelers voor voetgangers en fietsers niet onmiddellijk in de maak leek te zijn. Maar dat mogelijke initiatieven onderzocht moeten worden aan de hand van de resultaten van de studie.
Een prachtig initiatief, want in tijden van crisis gun ik werkzekerheid voor de collega’s bij het BIVV. Het is bovendien een feit dat er wel al eens ongelukken gebeuren met jongeren en ex-jongeren die door te luide muziek onvoldoende geconcentreerd bezig met het verkeer. Dat zijn stuk voor stuk tragische verhalen voor de betrokkenen en voor wie net als ik niet wil aanvaarden dat ongevallen de prijs zijn die we voor mobiliteit moeten betalen. In dit geval gaat het over ongevallen te voet of op de fiets. Maar waarom geen gebruik maken van de Nederlandse ervaringen en studies. Ik verwijs graag naar de “Wat zijn de risico’s van mobiel bellen op de fiets?” van 2006 waarin de conclusie duidelijk is: 1) de uitvoering van de verkeerstaak zal verslechteren en 2) de interferentie met de verkeersstaak zal leiden tot een beperkte toename van het aantal verkeersdoden.
Let wel: deze toename zou kleiner zijn dan bij mobiel bellen tijdens autorijden. Want de ongevallen zijn ook bij automobilisten die achter het stuur zitten met hun muziek te luid of met de concentratie op een gesprek. Vorig jaar wezen studies uit dat het hands-free gsm-gebruik quasi net zo gevaarlijk is als een gewone gsm in de hand. Het verstoort de rijtaak immers te sterk. Beste staatssecretaris: die gevolgen zijn groter, die studie is er al, welke mogelijke initiatieven zijn er daarop gekomen?
Bij mijn weten nog geen. Nochtans is het verhaal voor de mp3 gebruikers duidelijk. Op basis van het hoger vermelde onderzoek uit 2006 kwamen deze aanbevelingen: 1) een verbod op handheld bellen tijdens het fietsen zal beperkt effectief zijn en het mobiele bellen tijdens fietsen maar beperkt terugdringen terwijl de handhaving erg duur zal zijn (effectieve en betaalbare maatregelen lijken niet voorhanden en 2) extra aandacht wordt gevraagd voor ‘risicoherkenning’ in de verkeerseducatie. Vervang bellen door MP3-gebruik en de studie is af.
Welke initiatieven dan? Wel, Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) roept op dat er aandacht wordt geschonken aan het gevaar van te luide mp3-spelers in het verkeer. Daarom starten ze een campagne om fietsers, voetgangers en motorrijders wakker te schudden. Bewustwording en risicoherkenning dus. Zij hebben daar geen (nieuwe) studie voor nodig. Ik stel voor het BIVV de middelen van de studie mag inzetten om ook die bewustwording te ondersteunen. Liefst ineens ook voor de telefonerende bestuurders van gemotoriseerd verkeer. Niet langer laten liggen, doen!