Deze zomer komt er duidelijkheid. Eindelijk. Want voor wie
met een supersnelle elektrische fiets – de Speed pedelec of S-pedelec – over de
Vlaamse fietspaden rijdt, is het tot nu toe een onmogelijke opdracht om
volledig in orde te zijn. In zijn
antwoord op een
parlementaire vraag van 30 juli 2013 stelde de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie
en Mobiliteit de speed pedelec gelijk aan een bromfiets klasse B. Dat betekent:
rijbewijs AM, een nummerplaat, homologatie, een bromfietshelm, en een
verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (de motorrijtuigen-verzekering).
Maar
je moet goed zoeken naar een verzekeraar waarbij je terecht kan, want bij heel
wat verzekeringskantoren klinkt het dat de verzekering BA enkel verplicht is
voor motorrijtuigen en dat zijn rijtuigen “bestemd om zich over de grond te
bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven.” De motor
van een Speed Pedelec draait echter alleen als je zelf meetrapt en kan dus niet
zonder spierkracht voortgedreven worden.
Door het aantal fietsen dat je voorbij
ziet zoeven mét nummerplaat en bromfietshelm,
wordt meteen duidelijk dat ook de andere aspecten van de
bromfietsregeling niet echt doorgedrongen zijn tot de gemiddelde
S-pedelec-gebruiker.
De motor van de speed pedelec biedt ondersteuning tot 45 km
per uur. De conclusie ligt voor de hand: ze gaan even snel als bromfietsen
klasse B, dus zijn het bromfietsen klasse B. We moeten waken over de
verkeersveiligheid. Dat is zeker. Maar een speed pedelec gelijkstellen met een
bromfiets, dat is wat kort door de bocht. En met een fiets kort door de bocht
gaan, is zelden een goed idee…
Voor Mobiel 21 is de
speed pedelec een fiets. En wij zijn niet alleen: ook
Fietsberaad Vlaanderen pleit ervoor om de
pedelec zoveel mogelijk als een fiets te behandelen. En daarbij moet elke
weggebruiker de verantwoordelijkheid nemen om zijn snelheid en gedrag aan te
passen aan de omstandigheden op de weg, zoals de wet het trouwens voor elke weggebruiker voorschrijft.
Het eenvoudigste argument voor deze redenering is dat je bij
een pedelec nog steeds moet trappen om vooruit te kunnen komen. Maar er zijn
nog meer argumenten:
- Een speed
pedelec rijdt bijna nooit 45km/u. De S-pedelec haalt gemiddeld op een
woon-werktraject slechts 28km/u. Slechts een derde van het traject rijdt hij
sneller dan 30 km/u. Om aan een constante snelheid van 40 km/u te kunnen
rijden, moet een S-pedelec-gebruiker daarbij zelf een vermogen van bijna 250
Watt leveren. Ter vergelijking: gewone fietsers leveren gemiddeld 150 Watt en
getrainde fietsers tussen de 200 en 250 Watt. Cancellara rijdt de Ronde Van
Vlaanderen met een gemiddeld vermogen van 285 Watt. Waarom andere regels laten
gelden voor een racefiets of mountainbike dan voor de S-pedelec, als er in de
praktijk zo weinig verschil tussen is? Fietsen op een S-pedelec is als rijden
op een koersfiets met een duwtje in de rug.
- Cancellara
zou de Ronde Van Vlaanderen ook niet met een bromfietshelm willen rijden.
Een sportieve inspanning leveren gedurende een rit van gemiddeld 30 minuten:
doe het met een bromfietshelm en je hoofd zal smelten voor je op je werk
aangekomen bent. Het gebruik van een fietshelm moet zeker aangemoedigd
worden. Of nog beter: er worden speciale
speed pedelec helmen ontwikkeld die beter beschermen dan een fietshelm, maar
toch meer ventilatie bieden dan een bromfietshelm. Moet de helm verplicht worden?
Een helm is niet verplicht voor race-fietsers en mountainbikers, maar de
meesten dragen hem toch…
- We willen
minder auto’s op de baan. Dat is niet alleen beter voor het milieu, maar
ook voor onze Vlaamse economie. De pedelec is een valabel alternatief voor de
wagen, dat blijkt uit de enquête van
Mobiel 21 in de lente van 2014. Maar liefst 46% van de bevraagde pendelaars
deed zijn e-fietsrit vroeger met de auto. Voor wie lange afstanden aflegt en
een beetje sportief is aangelegd, is een speed pedelec een interessanter
alternatief voor de wagen dan de gewone pedelec. Hoe meer regels en
administratieve rompslomp, hoe groter de drempel om de speed pedelec te nemen.
- We willen
gezonde werknemers. Als je met de speed pedelec de regels voor een
bromfiets moet volgen, is het gemakkelijker om met de wagen te blijven rijden.
Of om een bromfiets te kopen. Rijden op een speed pedelec is een sportieve
inspanning, die de gezondheid en het welbevinden verhoogt. Dat is goed voor de
productiviteit van de werknemer en verlaagt het absenteïsme.
- Om de
speed pedelec te laten concurreren met de auto, moet hij gebruik kunnen maken
van doorsteekjes en fietssnelwegen. Daarbij
is het aan de fietser om zijn snelheid aan te passen aan de omgeving, net zoals
gewone fietsers dat nu ook moeten doen in voetgangersgebieden bijvoorbeeld.
Bovendien willen we dat de investeringen in kwalitatieve fietssnelwegen
renderen door zoveel mogelijk pendelaars op de fiets te krijgen.
- De speed
pedelec blijft een niche-product. Onze fietspaden zullen niet overspoeld
worden door supersnelle e-fietsen. De tijdswinst die een speed pedelec biedt
ten opzichte van een gewone elektrische fiets brengt enkel op bij lange
afstanden. Enkel sportieve fietsers zullen een voldoende hoge snelheid halen om
veel tijdswinst uit een speed pedelec te halen. De vrijetijdswielrenner is meer
geïnteresseerd in het trainen van de spierkracht dan in de snelheid – speed
pedelecs zullen daar wellicht eerder gebruikt worden door wielrenners die het
fysiek te moeilijk krijgen om de groep bij te houden.
- Een
fietser is een zachte weggebruiker. Dat geldt ook voor racefietsers. Waarom
zou het niet gelden voor een speed pedelec-gebruiker die een gelijkaardige
inspanning levert? Een verplichte verzekering BA impliceert dat de speed
pedelec gebruiker niet langer beschouwd wordt als een zachte weggebruiker en
dus ook niet vergoed wordt voor lichamelijke schade wanneer hij of zij in fout
is. Mobiel 21 pleit voor het behoud van het statuut van zachte weggebruiker,
maar raadt iedereen aan om een familiale verzekering te nemen voor eventuele
materiële schade en schade die je aan andere zachte weggebruikers berokkent.
Wat betekent dit dan voor de nieuwe wetgeving? Een speed
pedelec is uiteraard niet hetzelfde als een gewone fiets. Het voertuig vergt
een uitstekende fiets- en verkeersvaardigheid en de gevolgen van ongevallen
zijn vaak ernstiger dan bij een gewone fiets. Op de volgende punten zou de
regelgeving voor speed pedelecs best toch afwijken van die voor fietsers:
- Minimum leeftijd: 16 jaar, maar gebruik van de
S-pedelec door adolescenten is af te raden o.w.v. het verhoogd risicogedrag en
gebruik door senioren ook o.w.v. het verhoogd ongevalsrisico.
- Gebruik van fietspaden aangeduid door
wegmarkering of verkeersbord D7: kopieer de regels voor bromfiets klasse B
(minder dan 50 km/u: toegelaten tenzij expliciet verplicht of verboden door
onderbord “S-pedelec” - meer dan 50 km/u: verplicht tenzij verboden door
onderbord)
- Gebruik van fietspaden aangeduid door verkeersbord
D9 of D10: Toegelaten tenzij expliciet verboden of verplicht door onderbord
“S-pedelec”.
Het aanbod cursussen rond veilig elektrisch fietsen groeit
gestaag. Cursussen toegespitst op werknemers van bedrijven en met aandacht voor
de speed pedelec zijn zeker een aanrader om e-fietsers veilig op weg te
helpen.
Meer aanbevelingen rond het inzetten van de elektrische
fiets voor woon-werkverkeer vind je
hier.
Door Sarah Martens, Mobiel 21.