vrijdag 20 februari 2009

Het mag in Duitsland…

”Honderzestig kilometer per uur op de snelweg is geen onaangepaste snelheid, want in Duitsland mag het ook", zo schreef blijkbaar een Hasselste politierechter in een vonnis over een dodelijk ongeval. Dat meldt Het Laatste Nieuws op vrijdag. Bij het dodelijke ongeval, in december 2007, reed de beschonken beklaagde met minstens 160 km/u achterop het slachtoffer in. De snelheid kon best, zo vond de politierechter, omdat er verder geen verkeer in de buurt was. "Het enkele feit dat de beklaagde zijn voertuig bestuurde met een snelheid van minstens 160 km/u levert niet het bewijs dat hij zijn voertuig bestuurde met een aan de concrete verkeerssituatie onaangepaste snelheid", zo zou in het vonnis staan. Omdat de rechter de hoge snelheid geen probleem vond, achtte hij het slachtoffer voor twee derde schuldig aan het ongeval.

Wel, ik ben er niet altijd blij mee, maar op momenten als deze heeft het een voordeel: ik heb nogal en zittend beroep. Kwestie van meteen in de goede positie te zitten bij zulk nieuws is dat een voordeel dat kan tellen. Komaan zeg, de richtlijn dat men een voertuig moet besturen met een aan de concrete verkeerssituatie aangepaste snelheid is toch geen opstapje naar sneller rijden voor wie (denkt dat hij of zij) het kan?

Ten eerste is het volgens mij nog steeds een overtreding om dronken achter het stuur te zitten. Toegegeven, het is niet duidelijk of de beschreven toestand van beschonken zijn de grens bereikte bij de bestuurder in kwestie (vanaf een alcoholconcentratie in je adem van 0,22 mg/l UAL (0,5‰ in je bloed) ben je strafbaar als je een voertuig bestuurt).

Maar ten tweede is er zoiets als een ontwerpsnelheid: de snelheid waarop een weg wordt ontworpen. Met de ontwerpsnelheid worden parameters als minimum boogstraal, remafstand, ed. bepaald. Wat was de ontwerpsnelheid op deze baan vraag ik me dan af. Want het kan zijn dat die ervoor zorgt dat ongewenst snel gedrag zich manifesteert. Maar iedereen die al eens door Duitsland gereden is heeft, weet wellicht dat de autosnelwegen er geen kopie zijn van de Belgische.

Maar ten derde, en vooral: het is volgens mij evenzeer nog steeds een overtreding om zich niet aan de maximumsnelheid te houden. Of gaan we tegenwoordig al onze wetten vergelijken met andere landen en dan maar degene toepassen die op dat moment het tofst lijkt? Omdat het daar mag…

Een gevaarlijk precedent zeg ik u. En een redenering die ik met de beste wil niet kan begrijpen.