dinsdag 8 juni 2010

Koud gepakt


Het moet gezegd, Touring doet ons overuren draaien. Weliswaar subtieler gebracht dan de kwakkel over toxische fietskarren van 27 mei, moet er toch weer iets van mijn hart bij het lezen van het persbericht van 2/6/2010. Daarin presenteren Touring en Euro NCAP trots de laatste resultaten van enkele crashtests. Blijkt dat het ondertussen veel beter gesteld is met de bescherming van de inzittenden en inzittende kinderen. Last but not least scoren enkele modellen zoals de BMW 5 en Alfa Romeo Giullietta steeds beter als het gaat om de bescherming van de externe zwakke weggebruiker. Pardon?

De externe zwakke weggebruiker dus… Na een korte navraag bij enkele collega’s, kon niemand me vertellen wat dat is. Even nadenken: suggereert Touring hier dat er ook interne zwakke weggebruikers zijn? Wie zijn dat dan? Mensen met een zwakker gestel, een minder goede fysieke gezondheid? Of misschien mensen die in niet zo kwaliteitsvolle wagen zitten? Dat lijk me al te gek. Zouden ze het dan toch over de gewone fietser en stapper hebben? Lijkt me plausibel.

Het consistent gebruik van de term zwakke weggebruiker geeft natuurlijk onderhuids ook aan waar de klepel hangt bij de opsteller van het persbericht. Ik geef graag toe dat de term zachte weggebruiker enkel breed bekend is bij het legertje mensen dat werkt aan een duurzamere mobiliteit. Maar toch, het dekt de lading alvast beter dan een weggebruiker als zwak te bestempelen louter en alleen omdat hij/zij een vervoersmiddel kiest dat ietsjes minder asociaal is jegens mens en samenleving.

Verder gaat het dan over de bescherming die de motorkap van een BMW 5 biedt als er een fietser of een voetganger op ‘knalt’ (sic). Die domme fietsers en voetgangers toch, zou je haast denken. Maar kom, terug naar de feiten. De speciale motorkap waarvan sprake springt bij een (voldoende harde) aanrijding een beetje omhoog zodat je je hoofd niet stoot aan de harde motoronderdelen. De bumpers zijn gevuld met piepschuim ter bescherming van de benen. Oh, ik kan mijn dankbaarheid jegens de betrokken constructeurs bijna niet meer onderdrukken.

Van u weet ik het niet, maar ik pas voor een close encounter met zo’n BMW 5. Piepschuim of niet.

Geen opmerkingen: