maandag 9 juni 2008

Automobilisten sterven jonger

Sinds 1 mei 2002 staan waarschuwingsteksten met grote letters op de pakjes sigaretten, shag en sigaren. De waarschuwingen geven meer informatie over risico’s van roken voor de gezondheid. De waarschuwingen op pakjes sigaretten zijn ontstaan door een EU-richtlijn. Nu overweegt de EU verplichte CO2 advertenties voor auto’s. Daarbij zouden autoadverteerders gedwongen worden "tabak-stijl" waarschuwingen te gebruiken voor hun advertenties, die betrekking hebben op het brandstofverbruik en CO2 uitstoot van nieuwe voertuigen.

Mediaondernemingen hebben met woede op het voorstel gereageerd, die een ernstige slag naar een van hun winstgevendste bronnen van inkomsten kan veroorzaken. De automobielsector vertegenwoordigt ongeveer 9% van TV en 15% van radioreclame-inkomsten over de EU (hoewel in sommige landen de cijfers veel hoger zijn).


Is het sop de kool waard?
De leden van FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, lanceerden al een sensibiliseringscampagne om verkeersveiligheid in de kijker te zetten. Zij deden en doen dit met het voorrangsbord als symbool en met de slogan “geef voorrang aan veiligheid”. Indien u een loep heeft kan u dit soms vinden onderaan autoreclame. Ooit gezien? Zelfs mensen in de sector hebben er vaak nog nooit van gehoord. Je zal eerder advertenties treffen die wijzen op het optrekken van 0 tot 100 km in X seconden of de topsnelheid van 250 km/u. De aanzet tot deze gedeelde visie is erg goed, maar de uitwerking ervan door de autosector wijst op een schaamlapje.

Ook het voorbeeld zelf, de anti-rook waarschuwingen, heeft een erg twijfelachtig effect. Het onderzoek naar het effect van gezondheidswaarschuwingen op sigarettenpakjes in België (Luk Joossens, April 2004) stelde vast dat het duidelijk was dat de bereidheid om te stoppen met roken de houding tegenover de waarschuwingen sterk zal beïnvloeden. Bij diegenen die binnen het jaar zouden wensen te stoppen met roken, zijn de waarschuwingen een steuntje in de rug. Bij diegenen die niet wensen te stoppen met roken, maken de waarschuwingen weinig verschil… Wat wel helpt? Een verbod op roken in de horeca doet blijkbaar wonderen.

Moraal van het verhaal: campagnes op zich hebben weinig effect. Idem voor technologie op zich. Harde maatregelen in combinatie met zachte maatregelen: meestal het winnende team!