Wie denkt dat dure olie tot nadenken stemt, is eraan voor de moeite. De Standaard van 13 april meldt dat het eerste kwartaal van 2011 een absolute topperiode was voor de verkoop van grote en kleine Sports Utility Vehicles, SUV’s dus. In de eerste drie maanden van dit jaar werden 24.548 SUV's ingeschreven, een forse toename tegenover de 17.290 in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de mini-versie van het autosalon dit jaar, piekt de verkoop zowel van de compacte goedkope modellen als de superdure SUV's. De spotgoedkope Dacia Duster (vanaf 11.900 euro) is de meest verkochte SUV.
Vreugdetaferelen bij constructeurs, dealers en automobielclubs. Het is eens wat anders dan de grote verontwaardiging over de zoveelste schandelijke beteugeling van de individuele vrijheid van de automobilist.
Ik gun iedereen zijn succes. Maar ik kan het moeilijk laten om toch nog eens op de zere teen te gaan staan. Volgens de kopers is de belangrijkste reden voor de aanschaf van een SUV het gevoel van veiligheid dat zo’n robuust koetswerk met zich mee lijkt te brengen. Het hoge brandstofverbruik is geen issue, volgens FEBIAC. Dat men daarbij ook voorbijgaat aan de veiligheid van medeweggebruikers is erg triest, bijna asociaal te noemen. Zijn alle SUV-rijders dan te veralgemenen tot welgestelde egotrippers?
In mijn kinderjaren kon je met enige mate van zekerheid voorspellen wie er met een wat wij toen nen jeep noemden, reed. Dat waren boswachters, landbouwers, veeartsen, werfleiders, … Stuk voor stuk mensen waarvan ik me toen perfect kon voorstellen dat ze nen jeep nodig hadden voor hun beroepsuitoefening. Wat blijkt? Volgens FEBIAC heeft het merendeel van die dingen zelfs geen 4x4 – aandrijving meer, maar een eenvoudige tweewielaandrijving. Dat moet u me toch eens uitleggen bij gelegenheid, beste jeeprijders.
Mobiel 21 pleit natuurlijk niet voor een SUV-verbod. Maar enig gezond verstand en een klein beetje burgerzin zouden welkom zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten