“Het was immers maanden geleden dat we nog zo vlot naar het werk / naar huis konden rijden.”
De ochtendspits begon gisteren een half uur vroeger, maar was niet drukker dan gewoonlijk. ’s Avonds waren er tijdens de spits zelfs minder files dan op een gewone werkdag. Rond 17u30 stond er in totaal 68 kilometer file op de Belgische autosnelwegen, ongeveer de helft van op gewone werkdagen. Niet de verwachte monsterfile dus. Veel mensen kozen dan ook om thuis te werken, een dag verlof te nemen of te carpoolen. Een enquête op de website van Gazet van Antwerpen gaf volgende cijfers aan (zie figuur). Het gaat hier om mensen die de files proberen te vermijden, zij die afwijken van hun normale doen.
Bron: GVA online
Het is pervers om te concluderen dat het zonder de trein beter gaat. Zij die er in zaten kenden vaak wel vlotter verkeer dan anders. Niet dankzij de trein maar ondanks de trein. Zo ontdekken we als reizigers een positief kantje aan deze staking: flexibiliteit in de werkuren, thuiswerken, carpoolen, meer fietsen en de bus op kunnen bijdragen aan een duurzame en leefbare mobiliteit!
De trein hoort daar ook bij, ook al was die gisteren afwezig. Dus, liefste mensen van den ijzeren weg, in het bijzonder de vakbonden, als jullie volgende keer acties kiezen, denk dan aan opties die reizigersvriendelijk zijn, zoals de veelgenoemde betaalstaking. Zij die al kiezen voor de trein zullen tevreden zijn, de twijfelaars zullen een van hun redenen om te twijfelen verliezen.