donderdag 27 november 2014

Fietskoeriers en de toekomst

Leuven, anno 2014. Een reispaspoort van het reisbureau naar je bedrijf laten bezorgen; broodjes op tijd op je vergadering laten arriveren; je nieuwsbrief lokaal verdelen. Een dringende zending van het industrieterrein naar de binnenstad, of zelfs een medisch staal van het éne naar het andere ziekenhuis brengen. Het gebeurt allemaal met behulp van een fietskoerier. Op z’n eentje legt hij dagelijks ettelijke kilometers af, trappend en fluitend tussen de mierenhoop die het verkeer in de stad kan zijn.
 
Een groot deel van alle gemotoriseerd goederentransport in een stad heeft het potentieel om met de fiets vervoerd te worden. Het klinkt vrolijk en erg relevant in het kader van autoluwe en klimaat-neutrale steden. Toch staat de fietskoerier onder druk. Wij reden enkele dagen mee met de fietskoerier in Leuven, en maakten een stand van zaken van de belangrijkste bredere ontwikkelingen in de sector. Wie de fietskoerier is, wat zijn meerwaarde is, en hoe zijn toekomst eruit ziet?
 
Lees meer in Inzicht 18 Fietskoeriers: mieren in het logistieke ecosysteem, die kan je vinden op onze  Inzicht themapagina.
 
Op 17 december 2014 is er overigens een studiedag 'Fietskoeriers inzetten voor stedelijke distributie' te Mechelen. Deelname aan de studiedag is gratis, meer info hierover via de agenda van Fietsberaad Vlaanderen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten