Mobiel 21 vzw is een centrum voor kennisontwikkeling, educatie en gedragsbeïnvloeding op het gebied van duurzame en veilige mobiliteit. Hier kunnen we ons ei kwijt. Oprapen mag. Ermee gooien niet.
maandag 24 september 2012
Beste Burgemeester
Proficiat en heel erg bedankt daarvoor. Toch moet er ons iets van het hart. In de hoop dat u er wat van oppikt, liefste burgervader. Als we uw partijprogramma mogen geloven, dan waren die voorbije 6 jaar veel te kort. Van al die maatregelen kon u er helaas maar een paar realiseren. Besparingen, de oppositie, te weinig tijd, administratieve rompslomp, protest: het is niet altijd gemakkelijk om te doen waarvoor u in de politiek bent gegaan. Omdat u het beste voorhebt met uw stad en haar mensen, staan al die maatregelen vandaag natuurlijk opnieuw op uw to-do-lijstje.
U staat niet alleen. Wij maken geen mobiliteitsplannen, maar kunnen u wel helpen met het realiseren van een efficiënt en breed gedragen mobiliteitsbeleid. Dat doen we bijvoorbeeld door uw mobiliteitsbeleid te onderwerpen aan de Mobilometer. Met de Mobilometer kunnen gemeentelijke actoren (beleidsmakers, verenigingen en burgers) zelf evalueren hoe duurzaam hun gemeentelijke mobiliteitsbeleid is, zowel op thematisch niveau als op doelgroep- en maatregelniveau. Een breed draagvlak kunnen we creëren door participatieprocessen uit te werken en te begeleiden. Op www.mobielvlaanderen.be vindt u daarover heel wat informatie van onze hand.
Een goed beleid is een gedifferentieerd beleid, toegespitst op de noden van elke doelgroep. Mobiel 21 heeft producten, educatief materiaal, methodieken en campagnes voor kinderen, migranten, gezinnen, senioren, verenigingen, bedrijven, etc. Neem gerust een kijkje op onze website.
Traditioneel is Mobiel 21 ook erg sterk in het werken met scholen. Onze campagne Sam De Verkeersslang wordt in de helft van de Vlaamse scholen gespeeld. Maar we werken ook voor kleuter en secundair onderwijs. Daarnaast maken we ook schoolvervoerplannen, sluiten we scholenovereenkomsten af en begeleiden we fietspoolers.
U heeft ongetwijfeld ook al eens gehoord van een of meerdere van onze campagnes. Zo was de Autovrije Zondag laatst een groot succes. In de campagne Red de Stoep vragen we aandacht voor toegankelijke stoepen. Via Mijn Korte Ritten zetten we verenigingen en burgers aan om hun korte autoritten te vervangen door fiets-of stapkilometers.
Ook de internationale context mag niet ontbreken. Mobiel 21 houdt in Europa de vinger aan de pols voor wat stedelijke mobiliteit betreft via ELTIS, The Urban Mobility Portal, gesteund door de Europese Commissie. U vindt er nieuws, case studies, video’s en de laatste informatie over sustainable urban mobility plans.
Tenslotte beseffen ook wij dat een aanpak op maat soms het best werkt. Via onderzoek, educatie, campagnes en beleidsbeïnvloeding zorgen wij ervoor dat duurzame mobiliteit een realiteit wordt. Ook in uw stad!
Bedankt (kandidaat-) Burgemeester en veel succes op 14 oktober!
maandag 25 juni 2012
Nieuwe denkwegen
“De keuze voor de verbreding van de Ring is dus ingegeven door economische motieven die vooral op korte termijn gelden, waarbij milieu, leefbaarheid en duurzaamheid een lagere prioriteit krijgen. Nochtans zijn er alternatieven denkbaar. Het budget voor de verbreding van de Ring zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden om de Brusselse metrolijnen tot in de Vlaamse rand door te trekken. Rond deze metrostations zou de metropool nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden kunnen krijgen, gebaseerd op een hoge bebouwingsdichtheid en een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Park & ride zou aantrekkelijker worden en er zou een alternatief voor de suburbanisatie worden geboden. Om de files zelf te bestrijden, kan tolheffing ingevoerd worden. Welke van deze opties wenselijk is, is een ideologische kwestie waarrond het maatschappelijk debat gevoerd moet worden. Wij willen alleen de argumenten scherpstellen en aantonen dat het voorstel om de Ring te verbreden als oplossing voor de files onvoldoende genuanceerd is.”
zaterdag 23 juni 2012
Fietsgemeente 2012
Een belangrijk criterium in de eerste Vlaamse jurering was dat de resultaten al zichtbaar en voelbaar moesten zijn op het terrein. Een verstandige zaak, want plannen bestaan er genoeg, maar op plannen fietst men helaas niet... Vlaams minister Hilde Crevits mocht vandaag dan kussen uitdelen aan de winnaars Antwerpen, Mortsel en Boechout. Een dikke proficiat, een mooie pluim voor wat daar inzake fietsbeleid al gerealiseerd is. Wat de winnaars typeert is dat ze de afgelopen jaren veel investeerden in (een kwaliteitsverbetering van) het fietsen en dat een stevige plaats voor de fiets werd toegekend in het mobiliteitsbeleid, maar ook met voorzieningen, een uitgewerkt fietsbeleidsplan, een fietsparkeerplan, monitoring… Meeuwen-Gruitrode, Vorselaar, Lier, Koksijde, Zemst, Brugge en Gent kregen overigens ook kussen omwille van een eervolle vermelding. Ook hier zijn felicitaties zeker aan de orde!
Er zitten er bij waar ik het praktijkverhaal van haar noch pluim ken. Maar degene die ik wel ken, daar weet ik van dat ze inderdaad inspirerend kunnen zijn voor anderen. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de mij onbekende verhalen. Ik hoop vooral dat de andere steden en gemeenten dat ook zullen zijn. Er waren 71 kandidaten voor de titel, dat is een flink pak. Toch wil dat ook zeggen dat de 236 overige Vlaamse steden en gemeenten - bijna 75% - van zichzelf weten dat ze eigenlijk ondermaats scoren inzake fietsbeleid. Dat is toch veel te veel. Nu, zelfkennis is het begin van alle wijsheid zeggen ze. Ik hoorde wat dat betreft het volgende uit de mond van de minister komen: de fiets is een deel van het antwoord op de file. “‘In Vlaanderen blijft 40% van alle verplaatsingen onder de 3 kilometer, 52% is korter dan 5 kilometer en bijna 71% is minder dan 10 km. En toch nemen we voor veel van die korte verplaatsingen nog steeds de auto. Daar is heel wat ruimte voor de fiets.” Zo zie je maar, inzichten moeten groeien, ook bij een minister! Ook kussen voor de minister dus.
De voorbeelden mogen er zijn, ik heb de indruk dat het fietsbeleid in Vlaanderen echt nieuwe wegen is ingeslagen. Dat neemt niet weg dat er op vele plaatsen nog veel werk is. Dat is ook bij de genomineerden, de eervolle vermeldingen en zelfs bij de winnaars nog het geval. Wat mij toch opviel is dat er slechts uitzonderlijk degelijke cijfers of resultaatmetingen bestaan waarop het lokale fietsbeleid ontwikkeld kan worden. Meten is weten, men is het vergeten? Het illustreert hoe het aspect fietsen op te veel plaatsen maar een randverhaal in het mobiliteitsbeleid is. De ruimte voor verbetering is er. Maar als iets goed is, dan mogen we dat ook best zeggen: het voorbeeldenboek “Fietsgemeente/Fietsstad 2012. Realisaties voor een sterk fietsbeleid in Vlaanderen.” kan helpen om het lokale fietsbeleid te verbeteren. Mocht u (toekomstige) beleidsmakers kennen die inspiratie nodig hebben, geef hen dan deze gouden tip door. Vanaf volgende week te lezen in onze bibliotheek of te bestellen bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Je kan de officiële persmededeling van de minister hier vinden. Het is overigens mooi weer vandaag. Ideaal om even wat te fietsen.
donderdag 21 juni 2012
U zit in de auto, daarom staat u in de file
vrijdag 15 juni 2012
Wat vinden gezinnen belangrijk?
Het is eigenlijk ver gekomen. We zouden haast blij moeten zijn dat we een fietspad mogen krijgen naast de plaats van koning auto?! Het is belangrijk dat beleidsmensen niet deze snelle probleem-oplossing reflex hanteren. Investeren in het verkeer doe je best wijs. Wat gezinnen belangrijk vinden is eigenlijk het toepassen van het STOP-principe in de praktijk. Voorrang geven aan stappers en trappers doe je niet door ze een eigen pad te geven. Daarmee zet je in het beste geval ze gewoon naast de andere modi. Op sommige plaatsen doet een fiets- of voetpad wonderen. Maar voor wie echt rekening wil houden met de vraag van duizenden gezinnen, is er een duidelijke regel. Die is: in verblijfsgebieden moet de auto zich aanpassen aan de mens, niet de mens aan de auto. Een goed en kwaliteitsvol netwerk en infrastructuur voor fietsers en voetgangers, dat is service bieden op maat van het gezin.
Naast de vraag voor aandacht voor langzaam verkeer was minstens even opvallend dat een kwart van de respondenten aangeeft geen mening te hebben over de spreiding van het openbaar vervoer. Beleidsmensen moeten dus niet alleen nog meer durven gaan voor autovrije en –luwe kernen, voor goede en goed onderhouden netwerken voor langzaam verkeer (zoals het kindlint), maar ook voor goed en betaalbaar openbaar vervoer. Beleid maken is in financieel moeilijkere tijden meer dan anders een kwestie van keuzes maken. Maar duizenden gezinnen hebben die keuze al gemaakt en laten weten via deze enquête. Binnenkort is het aan de nieuwe mandatarissen om het verschil te maken. Ze weten nu al hoe de gezinnen hebben gekozen. Laat hun stem een duidelijke boodschap zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen in het najaar. Wie in oktober wil scoren, weet nu al wat hij of zij als ambities moet blootgeven.
donderdag 31 mei 2012
Mobiel 21 teleurgesteld over milieuvergunning voor Uplace
De maatregelen omvatten de aanleg van een aparte op- en afrit van de R0 en een op- en afrit vanaf de Woluwelaan naar de projectgrond. Op de Woluwelaan worden het kruispunt met de Nieuwbrugstraat en het gedeelte tussen de Beaulieustraat en de Nieuwbrugstaat heraangelegd, met prioriteit voor het openbaar vervoer. In eerste instantie komt er een vrije busbaan op de Woluwelaan; daarna wordt een tramlijn voorzien vanuit Brussel. Na 2015 wordt deze doorgetrokken tot het station van Vilvoorde en in een verder stadium via Grimbergen tot in Jette. Voorts komt er ook een wandelpad van Uplace Machelen naar het GEN-Station in de Kerklaan en een vlotte aansluiting voor het uitrijdend verkeer vanuit Uplace op de Beaulieustraat en de Woluwelaan. De werken zullen klaar zijn vooraleer Uplace zijn deuren opent. Uplace investeert 12,9 miljoen euro in deze ontsluitingswerken.
Voor de goede verstaander, naast de grote inspanningen die vooral voor ontsluiting via de weg naar de veelgeplaagde Woluwelaan moeten zorgen, wordt er van een besparend overheidsbedrijf gevraagd om een tramlijn aan te leggen. Daarnaast gaat men de Uplace-bezoekers via een wandelpad naar een station leiden dat nog niet bestaat en wellicht nog wel even op zich laten wachten. De ontwikkelaar komt daarvoor zelf met 12 miljoen euro op de proppen, een fractie van het totaalbedrag dat wij allemaal zullen betalen.
dinsdag 27 maart 2012
Autogebruikers buizen verkeersbeleid, Mobiel 21 buist enquêtemakers
Volgens een enquête van Touring buist de Belg het verkeersbeleid. De automobilistenclub is bezorgd om de wel erg negatieve antwoorden op vragen over mobiliteit. Een greep uit de meest frappante resultaten:
- Rekeningrijden wordt afgeschoten door 82% van de respondenten
- Duurdere brandstof is geen goed middel om autogebruik te ontmoedigen, vindt 78%
- 82% wil dat fietsers en voetgangers strenger worden aangepakt bij overtredingen.
- Het afbouwen van het aantal bovengrondse parkeerplaatsen is volgens 82% een slechte methode om het autogebruik te ontmoedigen.
- 72% is voor een optimalisering van de Brusselse Ring.
- Liefst 94% vindt dat de overstapparkings gratis moeten zijn.
- 96% vindt dat de wegen veiliger kunnen worden ingericht
Touring adviseert de overheid om rekening te houden met de resultaten van deze enquête en eindelijk in te zien welke veranderingen de Belgische bevolking wil in het verkeersbeleid. "Dan pas kan men rekenen op respect voor het beleid en kan dit in de toekomst misschien positievere resultaten halen in een peiling."
Gebuisd of slechte toets?
Bij elke peiling moet je jezelf de vraag durven stellen: “Wie zijn de respondenten?”, “Hoe groot is de steekproef?” “Welke vragen werden gesteld” “Wat wil ik meten?”. Touring vindt deze vragen slechts bijzaak en kiest liever voor de megafoon dan voor het vergrootglas.
Bij een tweede lezing blijkt dat de vragenlijst werd voorgelegd aan 6.500 bezoekers van het Autosalon. Volgens Touring is dit een geldige en representatieve steekproef. Dat is het natuurlijk niet.
Daarnaast is ook de vragenlijst niet koosjer. Van de 39 vragen zijn er 30 die direct met autogebruik te maken hebben. Met andere woorden, verkeersbeleid staat voor Touring gelijk aan autobeleid. Over aanleg van fietspaden, busbanen, trambeddingen, treingebruik, slimme mobiliteit, stations, … lezen we niets.
Verder staat de vragenlijst bol van suggestieve of onduidelijke vragen zoals: “Zijn volgens jou de auto en de vrachtwagen de grote schuldigen voor de luchtvervuiling?”? Of nog: “Doen de overheden voldoende inspanningen om een zogenaamde groene mobiliteit te stimuleren?”. Een docent onderzoeksmethodologie zou er misselijk van worden.
Ook inhoudelijk klopt er een en ander niet. Bijvoorbeeld bij de vraag of afbouw van het aantal bovengrondse parkeerplaatsen een goede methode is om autogebruik te ontmoedigen, wordt de essentie van de zaak compleet gemist. Afbouw van bovengrondse parkeerplaatsen is een maatregel om leefbaarheid te verhogen, niet om autogebruik te ontmoedigen.
Ook aan de communicatie over de resultaten schort er wat. In het persbericht dat Touring vandaag verstuurde werden enkel die resultaten opgenomen die passen in Touring’s kraam. Bijvoorbeeld: op de vraag over inspanningen voor groene mobiliteit antwoordt maar liefst 91% dat er niet voldoende gebeurt om groene mobiliteit te stimuleren. Maar dat resultaat past blijkbaar niet in de persstrategie.
En nu even ernstig
Mobiel 21 vindt het bijzonder jammer dat een complex thema als mobiliteitsbeleid verengd wordt tot unimodaal autobeleid. Met dergelijke praktijken vervuilt Touring een belangrijk debat, namelijk dat over een leefbaar, bereikbaar en welvarend Vlaanderen. Mobiel 21 gaat er dan ook vanuit dat de enquêteresultaten verticaal geklasseerd worden, wegens onjuist, onwetenschappelijk en oneerlijk.
woensdag 15 februari 2012
De rekening alstublieft?
Om het loonverlies van 3% te compenseren zal de dertiende maand voortaan gedeeltelijk in maandelijkse schijven uitbetaald worden. Daarnaast kunnen de werknemers kiezen voor cafetariaplan waarin een pensioenbonus en een bedrijfswagen aangeboden wordt, al dan niet in combinatie met een wagendeelplan van Cambio en/of een abonnement op het openbaar vervoer.
Een kleine 10.000 medewerkers hebben intussen laten weten interesse te hebben in een bedrijfswagen. Volgens de christelijke vakbond, die het akkoord mee onderhandelde, zouden er ‘slechts’ zo’n slordige 5000 effectief gaan rondrijden. De vakbond voegt nog toe:” Fiscaalvriendelijk én perfect legaal! En nog goed voor het milieu ook, want de keuze is beperkt tot wagens met een uitstoot tot maximaal 115 g CO2.
Volgens de HR-directeur Herman Van Rompaey zal de RSZ hooguit 3 à 3,5 miljoen euro mislopen. De externe kost van 10.000 extra bedrijfswagens ligt natuurlijk veel hoger. Een kleine berekening met wat veronderstellingen: 10.000 wagens die gemiddeld 35.000 km per jaar[1] afleggen aan 115 g CO2 per km stoten 40.000 ton CO2 uit per jaar. Met andere woorden, deze maatregel zorgt in zijn eentje voor 40.000 ton extra CO2 per jaar.
Soms is de realiteit rauwer dan fictie. Een duidelijker pleidooi voor een grondige hervorming van de perverse uitwassen van een falend beleid kan je niet bedenken. Is het dit wat John Crombez ooit agressieve belastingontwijking noemde? Ging hij daar overigens ook niet hard en zonder genade tegen optreden? Ik ben benieuwd.
[1] Uit data van het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen blijkt dat personen met een bedrijfswagen gemiddeld 34.726 km per jaar afleggen terwijl personen met een privé-wagen gemiddeld 15.660 km per jaar afleggen
dinsdag 7 februari 2012
Rechtsaf door rood: wie wordt er beter van?
Want de regel leidt tot verwarring. De verleiding om rechtsaf door het rood te rijden wordt groter, ook als er geen bordje staat. De wetgeving verliest op dit punt ook aan duidelijkheid. Stond er een bordje of stond er geen?
Verkeer laat zich goed voorspellen zolang iedereen weet wat hij moet verwachten. In dit geval is gedrag een stuk minder voorspelbaar. Voetgangers en andere weggebruikers zijn niet noodzakelijk op de hoogte van de uitzondering aan het desbetreffende kruispunt. Ze hoeven dat strikt genomen ook niet te zijn.
Tenslotte is de regel ook niet makkelijk te communiceren of uit te leggen, zeker niet in een educatieve context. Hoe moeten wij aan kinderen uitleggen dat je soms wel, maar meestal niet door rood mag fietsen.
De Fietsersbond is nochtans verheugd over het initiatief en geeft zichzelf een pluim omwille van haar jarenlange lobbywerk. ‘Het kan bijna altijd zonder gevaren’, of toch in 80% van de gevallen volgens een onderzoek van de Gentse Fietsersbondafdeling.
De Voetgangersbeweging stelt dan weer dat het een absolute ramp zal zijn voor voetgangers en minder mobiele weggebruikers. Fietsers die rechtsaf door rood rijden botsen immers op overstekende voetgangers. Hoewel fietsers daar voorrang moeten blijven geven, vreest de Voetgangersbeweging dat dit niet het geval zal zijn.
Dat rechtsaf door rood een positieve invloed zal hebben op de doorstroming en het fietscomfort zal misschien blijken na enkele maanden praktijk. Maar op drukkere kruispunten waar ook veel fietsers en voetgangers willen dwarsen, zullen fietsers die rechts afslaan sowieso voorrang moeten verlenen. Volgens ons is het dan beter om op termijn naar structurelere oplossingen te kijken.
In haar advies aan de Kamercommissie Verkeer stelde het BIVV al voor om de huidige verkeerslichten aan te passen. Door middel van een groene pijl kan aangegeven worden wanneer fietsers rechtsaf kunnen slaan. De huidige technologische ontwikkelingen op vlak van slimme verkeerslichten laten dit toe.
Mobiel 21 pleit zondermeer voor meer ruimte voor de fiets. Verleg het fietspad op de punten waar het zin heeft naar de rechterkant van het verkeerslicht zodat fietsers ongehinderd en zonder conflicten met andere weggebruikers rechtsaf kunnen slaan. Een nieuw verkeersbord in de Vlaamse verkeersbordenjungle lijkt geen goed idee. Daarenboven vraagt Mobiel 21 zich af wie er uiteindelijk beter van wordt. De bordenfabrikant misschien?