Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil dat het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) onderzoekt welk effect MP3-gebruik heeft op fietsers en voetgangers. Eerst was de berichtgeving dat de opdracht inhield het nut van een verbod te onderzoeken. Wat later klonk dat een verbod op MP3-spelers voor voetgangers en fietsers niet onmiddellijk in de maak leek te zijn. Maar dat mogelijke initiatieven onderzocht moeten worden aan de hand van de resultaten van de studie.
Een prachtig initiatief, want in tijden van crisis gun ik werkzekerheid voor de collega’s bij het BIVV. Het is bovendien een feit dat er wel al eens ongelukken gebeuren met jongeren en ex-jongeren die door te luide muziek onvoldoende geconcentreerd bezig met het verkeer. Dat zijn stuk voor stuk tragische verhalen voor de betrokkenen en voor wie net als ik niet wil aanvaarden dat ongevallen de prijs zijn die we voor mobiliteit moeten betalen. In dit geval gaat het over ongevallen te voet of op de fiets. Maar waarom geen gebruik maken van de Nederlandse ervaringen en studies. Ik verwijs graag naar de “Wat zijn de risico’s van mobiel bellen op de fiets?” van 2006 waarin de conclusie duidelijk is: 1) de uitvoering van de verkeerstaak zal verslechteren en 2) de interferentie met de verkeersstaak zal leiden tot een beperkte toename van het aantal verkeersdoden.
Let wel: deze toename zou kleiner zijn dan bij mobiel bellen tijdens autorijden. Want de ongevallen zijn ook bij automobilisten die achter het stuur zitten met hun muziek te luid of met de concentratie op een gesprek. Vorig jaar wezen studies uit dat het hands-free gsm-gebruik quasi net zo gevaarlijk is als een gewone gsm in de hand. Het verstoort de rijtaak immers te sterk. Beste staatssecretaris: die gevolgen zijn groter, die studie is er al, welke mogelijke initiatieven zijn er daarop gekomen?
Bij mijn weten nog geen. Nochtans is het verhaal voor de mp3 gebruikers duidelijk. Op basis van het hoger vermelde onderzoek uit 2006 kwamen deze aanbevelingen: 1) een verbod op handheld bellen tijdens het fietsen zal beperkt effectief zijn en het mobiele bellen tijdens fietsen maar beperkt terugdringen terwijl de handhaving erg duur zal zijn (effectieve en betaalbare maatregelen lijken niet voorhanden en 2) extra aandacht wordt gevraagd voor ‘risicoherkenning’ in de verkeerseducatie. Vervang bellen door MP3-gebruik en de studie is af.
Welke initiatieven dan? Wel, Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) roept op dat er aandacht wordt geschonken aan het gevaar van te luide mp3-spelers in het verkeer. Daarom starten ze een campagne om fietsers, voetgangers en motorrijders wakker te schudden. Bewustwording en risicoherkenning dus. Zij hebben daar geen (nieuwe) studie voor nodig. Ik stel voor het BIVV de middelen van de studie mag inzetten om ook die bewustwording te ondersteunen. Liefst ineens ook voor de telefonerende bestuurders van gemotoriseerd verkeer. Niet langer laten liggen, doen!
mobiel bellen is totaal niet vergelijkbaar met MP3-gebruik.
BeantwoordenVerwijderenDe reden dat er concentratieverlies bij mobiel bellen is, is omdat je aandacht bij een GESPREK moet houden, de inhoud verwerken, eventueel antwoorden geven. NIET het horen van het geluid.
Geen enkele ervan is van toepassing op muziekspelers...
Lees er anders die studies maar op na, daar staat dat zwart op wit hoor.
PS: een gesprek met gesprekspartner IN de auto is minder afleidend volgens diezelfde studies, vermoedelijk omdat die gesprekspartner zich bewuster is van het verkeer, en bijgevolg vaak zelf stiller is op momenten dat meer concentratie vereist is, en de chauffeur zelf ook het gevoel heeft dat het ok is om even wat minder aandacht aan het gesprek te geven en meer aan het verkeer (omdat die weet dat gesprekspartner zich bewust is van verkeer)
Dank voor de reactie. Voor een of andere reden komt ze nu pas binnen in mijn mailbox. Vreemd...
BeantwoordenVerwijderenNu, ik vergeleek bellen en mp3-gebruik niet op zich. Wat ik vooral aangeef is dat de AANBEVELINGEN ten aanzien van gsm-gebruik op de fiets zeker ook opgaan voor mp3-gebruik op de fiets: dat een verbod te duur is, beperkt effectief, en dat men beter aandacht heeft voor risicoherkenning. Als ik aangeef "vervang bellen door MP3-gebruik en de studie is af" had ik het eigenlijk alleen op die aanbevelingen, al had dat wellicht duidelijker kunnen zijn.
Overigens geven de meeste studies ook aan dat geluid ook voor concentratiestoring kan leiden. Het meest typische voorbeeld is het effect van muziek op het rijgedrag. Meest recente die ik ken: http://www.verkeersnet.nl/verkeersveiligheid/1792/muziek-beinvloedt-rijgedrag.