Je hebt het misschien ook al ergens horen waaien. In een persbericht van 27 mei probeerde Danny Smagghe van Touring ons met veel gecijfer het volgende op de mouw te spelden: Toxische stoffen in fietskarretjes. Om spontaan uit je kar te donderen, lijkt me.
VTM, die de 'scoop' al had op 26 mei, bracht het verhaal met veel dramatiek: fietskarren zijn toxisch, niet verlicht, moeilijk handelbaar, niet bestand tegen crashes met auto's en dus ONVEILIG ! Knoop het goed in jullie oren, dames en heren, fietskarren zijn ONVEILIG.
Een storm(pje) van protest ontstond bij een aantal organisaties die duurzame mobiliteit nogal hoog in het vaandel dragen. Er werd druk heen en weer gemaild en getelefoneerd, ook naar Touring zelf. Daar zagen ze de bui al hangen en werd het persbericht zwaar genuanceerd. Ik som de nuances, bochten en halve waarheden even voor u op:
VTM, die de 'scoop' al had op 26 mei, bracht het verhaal met veel dramatiek: fietskarren zijn toxisch, niet verlicht, moeilijk handelbaar, niet bestand tegen crashes met auto's en dus ONVEILIG ! Knoop het goed in jullie oren, dames en heren, fietskarren zijn ONVEILIG.
Een storm(pje) van protest ontstond bij een aantal organisaties die duurzame mobiliteit nogal hoog in het vaandel dragen. Er werd druk heen en weer gemaild en getelefoneerd, ook naar Touring zelf. Daar zagen ze de bui al hangen en werd het persbericht zwaar genuanceerd. Ik som de nuances, bochten en halve waarheden even voor u op:
- Touring heeft dit onderzoek helemaal niet zelf gedaan. Dit werd overgenomen van een Duitse test. De man van Touring bevestigde dat ze het zelf niet eens hebben nagelezen of gecheckt, gewoon vertaald. Er staan zelfs fouten in, en die hebben ze niet gecheckt. Ze wilden de primeur aan VTM geven
- de Chariot en de Croozer zijn de merken die in België veelvuldig worden gebruikt en verkocht. De Chariot komt er heel goed uit. De enige bedenking die het onderzoek heeft is dat er zogezegd geen plaats is om achterverlichting op te bevestigen. Fietskarinfo heeft een foto doorgestuurd naar Touring van de bevestigingsriempjes voor 2 achterlichtjes. Deze beoordeling van het onderzoek is dus gewoonweg fout.
- De andere merken zijn dus merken die hier niet of zelden worden gebruikt door fietshandelaren en waarvan fietskarinfo ook zelf zegt deze niet te willen aanprijzen wegens onvoldoende kwaliteit.
- De toxische stoffen komen voor in de handvaten. trouwens hetzelfde materiaal als in de handvaten van buggys. Op de vraag aan Touring waarom dat geen probleem is, zegt de Touringman: 'kinderen kruipen toch niet uit de buggy om in het handvat te bijten?' Ah, en uit een fietskar wel?
- De toxische stoffen komen voor in de gordels - dezelfde materialen trouwens als de autogordels waar kinderen ook achter vast zitten
- Op de vraag aan Touring: wanneer vindt u dat een fietskar onveilig is, als het niet gaat over vering (want de Chariot komt daar blijkbaar perfect uit, als het niet gaat over verlichting want daar waren ze gewoon fout in), dan is het antwoord: 'als een auto er tegen rijdt'. Tja, we kunnen moeilijk bunkers maken van de fietskarren. Een auto wint altijd. Misschien wat meer fietsen stimuleren, zodat de auto's minder een gevaar vormen
- Een aantal dingen heeft Touring naar aanleiding van de discussie wel aangepast in het persbericht ten aanzien van het nieuwsbericht op de VTM zondag: koop via een fietshandelaar en niet via internet. Fietskarren zijn veiliger dan fietststoeltjes, daar blijven ze achter staan
Om maar te zeggen dat een mens niet alles moet geloven wat er in het nieuws gezegd wordt. Maar goed, wie ondanks alle onheilstijdingen toch nog op zoek is naar informatie over mobiel zijn met jonge kids, die bezoekt best eens http://www.fietskarinfo.be/ of http://www.mobile-bambini.eu/. Binnenkort brengt Mobiel 21 ook een nieuwe brochure uit waarin heel wat interessante weetjes en tips staan die je al een eind duurzaam op weg helpen. Hou zeker de website in de gaten!