Het fietsverhuursysteem Vélib in Parijs staat gekend als een van de succesverhalen. Tegen eind 2007, een half jaar na de start, waren er al 20.600 fietsen en 1.451 stations. Ondertussen zijn er 42 miljoen gebruikers gepasseerd en trapt elke fiets 10.000 km per jaar. Een flink deel van de Vlamingen heeft een auto staan die geeneens zoveel kilometer per jaar doet!
Maar JDDelvaux, die instaat voor de fietsen in Parijs, gaf recent aan dat het project niet langer houdbaar zou zijn omwille van diefstal en vandalisme. Rond de 7.000 fietsen zouden al verdwenen zijn. Bovendien zijn er voorbeelden te vinden waarbij de fietsen gebruikt worden op BMX parcours of in een afdaling van Montmartre. De video’s zijn te vinden op youtube. Extreem inderdaad. Mmaar het blijft de vraag of dit schering en inslag is, dan wel het verhaal van 2 fietsen op een totaal van 20.000.
Dat het winstgevend moet zijn, blijkt toch ook in eigen land: voor het opzetten van een grootschalig fietsverhuursysteem in het Brussels Gewest waren zowel JCDecaux (die beheert al het fietsverhuursysteem CycloCity in Brussel-stad) en een consortium tussen de Brusselse openbaar vervoermaatschappij MIVB, de NMBS-Holding en het Franse Transdev van de partij (waar in onderaanneming nog Clear Channel zou bijkomen). En dat terwijl CycloCity Brussel met moeit een succes te nomen is (te weinig fietsen, te weinig verhuurplaatsen). De financiering van het project zou met inkomsten uit reclame (op de fietsen, de stallingen) gedekt moeten worden. Dat zou voor het Brussels Gewest over drie tot vier miljoen euro gaan (bron bedragen: DS 16/09/2008). Rekent u maar even uit over hoeveel het dan in Parijs gaat… Reclamejongens kunnen nu eenmaal goed verkopen, toch?!
Bron fotootje: http://www.blogencommun.fr/images/velib_casse.JPG