tag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post1692586606191061210..comments2018-03-24T23:02:35.773+01:00Comments on Duurzaam op weg: Niet te kort door de bocht met de Speed PedelecJan Christiaenshttp://www.blogger.com/profile/18344148698087155140noreply@blogger.comBlogger18125tag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-33175332797118285732018-03-24T23:02:35.773+01:002018-03-24T23:02:35.773+01:00Ik heb mijn eerste jaar als speed pedelec'er e...Ik heb mijn eerste jaar als speed pedelec'er erop zitten. Fantastische ervaring. Ik had het als fiscale optimalisatie gedaan als zelfstandige maar nu wil ik niets anders meer. Ik bespaar tijd, benzine, parkeerkosten, boetes, belastingen en het is beter dan niet sporten. <br />De teller van mijn fiets staat intussen op 5000 km en ik hoop er nog vele kilometers mee te doen. Ik kan het iedereen aanraden en zeker als je zelfstandige bent, dan moet je zeker het aanbod van <a href="https://www.ibike.be/product-categorie/elektrische-fietsen/high-speed-fietsen-45km-h/" rel="nofollow">speed pedelecs</a> bekijken want de voordelen zijn talrijk.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-42415585120614731042016-08-12T08:32:38.521+02:002016-08-12T08:32:38.521+02:00Mijn boekhoudster vertelde me dat km-vergoeding vo...Mijn boekhoudster vertelde me dat km-vergoeding voor speed-pedelecs niet geldt. Ik heb daarop gegoogled en kwam op deze Blog uit. De argumenten ten voordele van de speed-pedelec worden hier zeer goed verwoord. Ik rijd nu sinds september vorige jaar met de e-bike naar klanten die zich binnen een cirkel van 40 km bevinden met de e-bike. En dat gaat super en wordt steeds beter ivm de fietspaden die overal aangelegd en verbeterd worden. <br />40 Km is nog wel een serieuze afstand en duurt ongeveer een uur en 20 minuten met de e-bike. Maar hoeveel mensen wonen minder ver van het werk en pakken toch de auto. <br /><br />De speed-pedelec is een geweldig goede oplossing voor mensen die 10 a 20 km van het werk wonen. <br /><br />Ondertussen ben ik een e-bike evangelist geworden. En druppelsgewijs beginnen mensen om me heen e-bikes te kopen voor woon-werk verkeer. <br /><br />Het haalt auto's van de weg (wij hebben de 2de auto verkocht en van dat geld 2 snelle e- bikes gekocht om naar het werk te gaan). Ik rijd 1000 km p/mnd, hoeveel co2 en fijnstof uitstoot bespaar ik de maatschappij? Hoeveel minder ziektekosten bespaar ik de maatschappij? Hoeveel minder geluidsoverlast bespaar ik de maatschappij? In ieder geval veel meer dan de zonnepanelen waar de niet-zonnepaneel bezitters nu voor mogen betalen.<br /><br />Ik zeg: kom op overheid met de km-vergoeding voor speed-pedelecs! <b>Ga voor minder auto's en meer fietsers!</b><br /> Martin Verstegenhttps://www.blogger.com/profile/03663566232753609612noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-22064203540550943902016-06-27T14:56:46.937+02:002016-06-27T14:56:46.937+02:00Als je doelt op de "zone 30" borden, dan...Als je doelt op de "zone 30" borden, dan inderdaad :)<br /><br />Als je doelt op de voetgangerszones in bvb Brussel dan nee, want een auto wordt geen voetganger door de snelheid te beperken. Een speed pedelec is niet groter dan een gewone fiets en hooguit 20kg zwaarder dan een gewone fiets. Als je de trapondersteuning dus tijdelijk kan beperken tot <25km/u is het dus wat mij betreft op dat moment een fiets ;-)zenxtrahttps://www.blogger.com/profile/16679638073534538608noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-9337055840538762072016-06-27T14:28:49.151+02:002016-06-27T14:28:49.151+02:00Een beetje zoals auto's in het centrum van de ...Een beetje zoals auto's in het centrum van de stad mogen rijden als ze zich beperken tot 30 km/u? ;-)Sarah Martens (Mobiel 21)https://www.blogger.com/profile/14528717508065664799noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-47317317477075644222016-06-27T14:04:03.520+02:002016-06-27T14:04:03.520+02:00Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
Een st...Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.<br />Een stad als Brussel heeft bijvoorbeeld duizenden borden "verboden toegang" met dan het onderbord "uitgezonderd fietsers".<br />De enkele keren dat ik nu vanuit Vlaanderen naar mijn werk fiets maak ik daar dankbaar gebruik van.<br />Gezien de (voorlopig) beperkte hoeveelheid gebruikers van speed pedelecs zie ik hen deze borden niet zo snel vervangen.<br />Wat zou het handig zijn mochten we met een knopje de speed pedelec reglementair kunnen omschakelen naar <25km/h wanneer we hem als "fiets" willen gebruiken (bvb in de drukke stad) in plaats van als "speed pedelec" (op de fietssnelwegen etc).zenxtrahttps://www.blogger.com/profile/16679638073534538608noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-67515769328453310562016-06-27T13:38:55.672+02:002016-06-27T13:38:55.672+02:00Dag zenxtra, het is voorlopig nog wat koffiedik ki...Dag zenxtra, het is voorlopig nog wat koffiedik kijken, maar inderdaad: als een verkeersbord enkel bromfietsers B verbiedt, zou je met de speed pedelec wel nog door mogen. Maar ook een "verboden toegang uitgezonderd bromfietsers A/B" zal niet voor speed pedelecs gelden. Ik denk dat bij D9 en D10 er ook een onderbord zal nodig zijn om speed pedelecs toegang te geven. In principe zal de speed pedelec immers geen gebruik mogen maken van paden die voorbehouden zijn voor fietsers. Er zal dus voor de gemeenten heel wat werk zijn om dat overal te bekijken en de borden aan te passen. Sarah Martens (Mobiel 21)https://www.blogger.com/profile/14528717508065664799noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-77158546451164943222016-06-27T13:13:53.710+02:002016-06-27T13:13:53.710+02:00Hoi Sarah, bedankt voor deze zeer interessante inf...Hoi Sarah, bedankt voor deze zeer interessante informatie!<br /><br />Ben ik te optimistisch als ik het volgende stel: De huidige borden met het icoon van een Bromfiets met de opschrift "B verboden" zullen niet van toepassing zijn op de speed pedelec vermits die onder een andere (nieuwe) categorie zullen vallen. Wanneer een gemeente dus niets doet (en de oude borden laat hangen), zal een speed pedelec toegelaten zijn.<br /><br />Geeft de toelichting enige informatie of verkeersborden D9 en D10, dat zijn blauwe cirkelvormige borden met het icoon van een fiets en van voetgangers (deze zijn altijd verboden voor bromfietsen klasse B), eveneens voor speed pedelecs verboden zullen worden? Persoonlijk zou het mij logischer lijken om speed pedelecs toe te laten maar een maximum snelheid in te stellen op dat soort plaatsen (een koersfiets op hoge snelheid die botst met een voetganger is ook pijnlijk).zenxtrahttps://www.blogger.com/profile/16679638073534538608noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-24144888750022159502016-06-27T11:02:23.460+02:002016-06-27T11:02:23.460+02:00Hoi Zenxtra, wij hebben al een toelichting gekrege...Hoi Zenxtra, wij hebben al een toelichting gekregen over het nieuwe besluit dat in opmaak is en daar is sprake van een nieuwe categorie bromfietsen die in het verkeersreglement zal opgenomen worden voor de speed pedelec. Daarmee kan de wegbeheerder dus een uitzondering maken en bijvoorbeeld de speed pedelec op jaagpaden en fietssnelwegen toelaten. Ik zou dus toch nog even de kat uit de boom kijken om te zien wat ze er in jouw gemeente mee gaan doen. <br />Sarah Martens (Mobiel 21)https://www.blogger.com/profile/14528717508065664799noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-38082891800624358262016-06-25T21:05:58.004+02:002016-06-25T21:05:58.004+02:00Helaas,
Zie vraag 40 op p52: http://www.lachambre....Helaas,<br />Zie vraag 40 op p52: http://www.lachambre.be/doc/CCRA/pdf/54/ac445.pdf<br />De enige toegeving die ze lijken te doen is dat we een speciale fietshelm mogen dragen in plaats van een motorhelm.<br />Ik wachtte vol hoop op de nieuwe wetgeving en was van plan om een speed pedelec te kopen voor mijn woon-werkverkeer indien ik de fietspaden mocht gebruiken.<br />Een gemiste kans om meer mensen op de fiets de krijgen.<br />Ik heb een vraag erover gesteld aan de bevoegde minister maar veronderstel dat die niet zal antwoorden: https://twitter.com/personx86/status/746754924873121796zenxtrahttps://www.blogger.com/profile/16679638073534538608noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-62514506758050482012016-03-10T15:02:42.416+01:002016-03-10T15:02:42.416+01:00Inderdaad, de motoren worden krachtiger. Maar de E...Inderdaad, de motoren worden krachtiger. Maar de EU-wetgeving stelt wel grenzen in de zin dat er max. 4x het vermogen bijgegeven mag worden dat de fietser zelf genereert. Mijns inziens blijft die S-pedelec toch een vervoermiddel voor de sportievelingen onder ons en dus een niche-product. En uiteindelijk kan een gemiddelde auto ook tot 170 km/u en rekenen we daar ook op het gezonde verstand van de bestuurder om zich te houden aan snelheidsbeperkingen en zich aan te passen aan de verkeerssituatie. Dat zou op een fietspad toch ook mogelijk moeten zijn.Sarah Martens (Mobiel 21)https://www.blogger.com/profile/14528717508065664799noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-80087797592080151742016-03-09T22:00:12.809+01:002016-03-09T22:00:12.809+01:00Toch is dat speedelec-wereldje ook niet zo uniform...Toch is dat speedelec-wereldje ook niet zo uniform. Wat te denken van de Stromer ST2 met zijn 500W motor? De ontwikkelingen gaan snel... Maar voor het overige volg ik je helemaal. Daarom ook volg ik met belangstelling wat Bram Rotthier (KU Leuven) nu uitvoert: snelle e-bikers monitoren op hun woon-werk-ritten om aan reële gegevens te raken.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-50607325582167766892016-03-07T09:17:35.792+01:002016-03-07T09:17:35.792+01:00@ Birger: Die gemiddelde waarden komen uit een ond...@ Birger: Die gemiddelde waarden komen uit een onderzoek in Duitsland. Wellicht heb jij een sportievere collega dan gemiddeld. ;-) Of rijdt hij misschien een groot stuk langs een fiets-o-strade waar hij flink door kan fietsen? Dus dat wil zeggen dat hij zijn rit van 36km op minder dan een uur aflegt? Indrukwekkend. Sarah Martens (Mobiel 21)https://www.blogger.com/profile/14528717508065664799noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-62628482958412350572016-03-04T07:38:53.650+01:002016-03-04T07:38:53.650+01:00mijn collega rijd met een speed pedelec.
36km naar...mijn collega rijd met een speed pedelec.<br />36km naar het werk enkele rit.<br />zijn gemiddelde snelheden liggen tussen 36km/u en 42km/u<br />een pak hoger dan je verondersteld.Bickyhttps://www.blogger.com/profile/06167743209481192764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-21868006588557935782016-03-04T07:36:24.356+01:002016-03-04T07:36:24.356+01:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Bickyhttps://www.blogger.com/profile/06167743209481192764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-1261143207429126722015-09-27T08:37:01.068+02:002015-09-27T08:37:01.068+02:00Goed verwoord Sarah! Alleen is maar de vraag of di...Goed verwoord Sarah! Alleen is maar de vraag of dit tot in de ivoren torens zal doordringen. Het wordt hoog tijd dat er eens werk wordt gemaakt van een aangepaste wetgeving. Ik ben best wel geïnteresseerd in dergelijke snelle e-bike maar twijfel toch zo'n (flinke) investering te doen met huidige onduidelijkheid...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/08705860718606383632noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-9253063447089028002015-07-07T17:35:44.276+02:002015-07-07T17:35:44.276+02:00@Björn: Toch nog? Ik dacht dat ik ze er allemaal u...@Björn: Toch nog? Ik dacht dat ik ze er allemaal uitgehaald had... Verdorie toch.Sarah Martens (Mobiel 21)https://www.blogger.com/profile/14528717508065664799noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-80705972789346279972015-07-06T13:34:42.877+02:002015-07-06T13:34:42.877+02:00Als dagelijks gebruiker van een speed pedelec (op ...Als dagelijks gebruiker van een speed pedelec (op het pendeltraject Ninove-Brussel) kan ik dit voorstel enkel steunen. Proficiat!Roel & Miekhttps://www.blogger.com/profile/09713805986044757382noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3727019146039118678.post-29432147489143095202015-07-06T13:28:23.265+02:002015-07-06T13:28:23.265+02:00Toch nog (1 keer) het woord "zwakke weggebrui...Toch nog (1 keer) het woord "zwakke weggebruikers" gebruikt 😐 Björnhttps://www.blogger.com/profile/18156729279193429981noreply@blogger.com